האם מותר לבקש החזרת הלוואה מההורים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד. שלום. יש לי שאלה בנוגע להלכות כיבוד הורים, בנוגע להלוואות. הלוואתי לאבי סכום כסף מסוים שלמענו עבדתי כ3-4 חודשים. והיה הסכם ביננו שהוא יחזיר לי מדי חודש 500 שקל. בחודשים הראשונים הוא עמד בהתחייבותו, אך זה כבר כמה חודשים שהוא לא משלם לי. והמצב שלו גרוע. אך עם זאת, הוא מבזבז כסף על דברים לא דחופים ולא חשובים, בסכומים שנעים בין 50-250 שקלים (עד כמה שידוע לי), בטענה שזה סכום פעוט, ואינו מרגיש אותו, וכשאני רומז לו שיכל לשלם לי אותו במקום הוא מתעצבן. כואב לי מאוד שאני לא מקבל את הכסף שהובטח לי, קשה לי לדבר איתו על זה, מכיוון שאיני רוצה לביישו, ואף עקב מצוות כיבוד הורים שאיני רוצה לעבור עליה. מה עליי לעשות? בנוסף, האם אני יכול לדרוש שישלם לי יותר מדי חודש (בשביל לקצר את ה´תשלומים´, ולא בתור ריבית), במידה ואני רואה שהוא מבזבז את הכסף על דברים חסרי חשיבות? תודה רבה, ומקווה שהסברתי את עצמי כפי שצריך.

תשובה

שלום וברכה,

אתה יכול בהחלט לבקש את כספך, הרי אפילו מותר לבן לתבוע את אביו בבית הדין, כדי שישלם לו את מה שחייב לו. (רמ"א בשולחן ערוך יורה דעה סימן רמ ס"ח).

אלא, שעליך לבקש את כספך בצורה מכובדת, לא בצעקות, ובלי העלבות והטחת אשמות.

אתה יכול לבקש מאביך שישלם לך יותר בכל חודש, בתנאי שבסוף תקבל אותו סכום שהלווית, ולא יותר. ואביך לא חייב להיענות לבקשתך, כי סיכמתם על סכום אחר.

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה