ציווי המשכן, למה ה' מתעסק בקטנות?היה יכול להשאיר זאת לאדירכל.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בפרשת תרומה ה´ מצווה על בניית המשכן ונותן הוראות מדויקות איך לעשות את כלי המשכן כולל סוג עץ וציפוי. זה לא מתיישב עם המהות של אלוהים שנכנס לקטנות האלה. למה לא ציווה לעשות משכן ואת האיך ומה משאיר לאדריכלי הבנין והמומחים לעשות? מה זה משנה ממה כל דבר עשוי וכו´... זה מעורר מחשבות כלליות על אמיתות התורה ומי כתב אותה... אשמח לתשובה

תשובה

שלום וברכה

אמת שאדע שלא תביני את מה שאשלח כעת. גם אני איני מבין את הדברים על בוריים. אולם בכל זאת אשלח לך את דברי רבינו האור החיים הקדוש המגלה טפח ומכסה אלף אמה בסוד הדברים של מידות המשכן. הנה דבריו הקדושים 

עוד נתכוין בסדר מצוה זו של יריעות שש, ושל יריעות עזים, שבשל שש צוה עשרה, ושל עזים צוה עשתי עשר, עוד צוה שיחבר חמש יריעות לבד, וחמש יריעות לבד, וכן בשל עזים צוה לחבר שש לבד, וטעם הדבר הוא כי רשם ה' שמו הנכבד ביריעות, וצוה כי כולן יהיו רחבן ארבע בין של שש בין של עזים, כנגד ארבע אותיות של שם הוי"ה, וכן תמצא שרמזו ראשונים במאמרם הזך (שבת ו) רשות היחיד רחבו ארבע וגובהו עשרה שהוא על שם הוי"ה רוחבו ד' וגובהו פירוש במילוי עשרה על זה הדרך יו"ד ה"י וא"ו ה"י, וקדש הפנימי להיותו קרוב למקום המקודש, וצוה לעשות עשרה יריעות, כנגד אות יו"ד של שמו הגדול, וצוה שיחבר חמש לבד לרמוז בזה אות ה"א ראשונה של שמו יתברך, ורמז בזה כי אות ה"א ראשונה היא מוכללת תמיד באות היו"ד, וזה הוא סוד קריאתה, כי כשאתה קורא יו"ד אתה מחבר וא"ו ודל"ת, שהם תכונת הה"א, על זה הדרך ה, ואין אתה קורא אלא אות אחת, כמו כן הדבר הזה, והבן ובחינה זו היא סוד החכמה, והנה לך רשומה ניכר ביריעות אלו, חכמה, הב' אותיות ראשונים הם שמונה ועשרים, כנגדם צוה אורך היריעה שמונה ועשרים באמה, אות שלישית מ' ארבעים, כנגדם צוה ה' רוחב ארבע באמה שעולה למנין עשר יריעות ארבעים, ואות רביעית היא אות ה', שרשם במאמר חמש לבד, וגם הוא סוד ה' חסדים הנמשכים מהחכמה, ואחר כך צוה ה' כנגד תשלום השם שהוא ו"ה, לעשות יריעות עזים אחד עשר, ורשם שיחבר שש לבד, שהוא כנגד וא"ו, וחמש לבד כנגד ה"א, הרי תשלום שמו יתברך, וגם רשם בחשבון רוחב עשתי עשרה מ"ד ז, לסוד הוא"ו תפארת ישראל שהוא סוד יו"ד ה"א וא"ו ה"א שעולה בו מ"ה, וכבר הודיענו ה' כי לא יעכב אחד למספר כי ישלימנו הכללות ז, ורשם בחשבון האורך שלשים באמה, כנגד הדרגות ה"א אחרונה שבשם שמאירה משלש הכוללות עשיריות והם שלשים, ועוד יש לאלוה מילין עילאין קדישין והשומע ישמע ולבבו יבין:

והנה מה שכתב על עניין הקרשים

רמז המשכן קרשים, אין קרשים אלא קשרים, שבאמצעותו יתקשרו ויתיחדו כל בחינות הקדושה העליונים ותחתונים, וכולן רמוזים בו עשר אמות אורך הקרש, אין לך בחינה מבחינות הקדושה שאין בה כללות עשרה, ואומרו ואמה וחצי כאן רמז יחוד מצה שלימה ומצה פרוסה ח והוא סוד ה"א ודל"ת, או ירצה סוד היסוד חי העולמים, הוא רמז האמה, ועטרת היסוד הוא בחינת חצי האמה, נמצאת אומר כי כל קרש יש בו רמז עשרה, שישנם בכל ספירה, ויש בהם רמז צדיק וצדק מיוחדים ברוחב מנין הקרשים מ"ח, והוא סוד (ישעיה נד יב) ושמתי כ"ד כ"ד שמשותיך, האדנים שמם יגיד, ומעשיהם יצדיק בחינתם, כי הם בחינת השכינה אשר תתכנה בשם אדנ"י, ואשר תקבל היסוד בתוכה, ומספרם מאה, והוא סוד הקטן למאה, גם היא העשירית למדריגות וכוללת כל העשיריות הרי מאה:

עד כאן דבריו.

הנה הראיתיך סודות נוראים במידות המשכן וכך הם גם שאר הדברים.

בברכה,

בנימין שמאולי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה