הכול בידי שמיים חוץ מיראת שמיים - זכות הבחירה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב, יש לי משהו שלא ברור. המשפט "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" מתנגש מול "זכות הבחירה שלנו" והשלכותיה. למה הכוונה שהכול בידי שמיים? ניתן לדוגמא מקרים שחייבים להיות יוצאי דופן ולהראות מאמץ רב כדי להצליח: למשל כדי להקים חברה גדולה ולהיות בעלי הרבה נכסים, לא בטוח שהשתלדלות בסיסית ומינימלית תספיק, צריך להתאמץ מאוד, לחשוב מחוץ לקופסה, לדייק בכל פרט, עובדים, עבודה, מקצועיות, ניהול סיכונים... זה לא ברור לי הנושא הזה. לצערי, זה ניראה מאוד לא טבעי לשים הכול לידי שמיים ומה שיהיה יהיה כפי שעושים לא מעט דתיים.
תשובה
שלום וברכה
גם הכשרונות הם מיד ה'. כבר בשעת הלידה בורא עולם קובע העשיר או עני חכם או טיפש וכו' ועל כן בורא עולם נותן כשרונות לכל אחד לפי מה שעתיד להיות ואין בזה כסתירה.
רבים הם האנשים החושבים מחוץ לקופסא ויכולים לנהל סיכונים ולא מרוויחים כלום.
ההתשדלות כשלעצמה לא מוסיפה לאדם כלום אלא גזירת שמיים היא שמעשירה את הראוי כלך. וגזירת שמיים היא שהפרנסה תבוא לאחר השתדלות סבירה ורגילה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il