הלכות ומנהגים

האם יש חיוב שיהיו לאדם מידות ודרך ארץ?

  • י"ד תשרי התשפ"ב
אא

שאלה

האם יש חיוב למידות ודרך ארץ?
והאם יש לזה מקור בדיבורי רבי חיים ויטאל
 

תשובה

שלום רב,

ראה לרבי חיים ויטאל זצ"ל בספר שערי קדושה (חלק א' שער ב) שהסיבה שאין המידות מכלל התרי"ג מצוות, כי הן הכנות עיקריות אל תרי"ג המצוות בקיומן או בביטולם, ולפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העברות עצמן מאד מאד.

והמשיך וכתב שם, ובזה תבין עניין מה שאמרו רבותינו ז"ל (יעויין מסכת שבת דף קה עמוד ב) כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה ממש שהיא היותר שקולה ככל תרי"ג המצוות, וכן אמרו (מסכת סוטה דף ד עמוד ב ודף ה עמוד א) מי שיש בו גסות הרוח הוא ככופר בעיקר וראוי לגדעו כאשירה ואין עפרו ננער וכו' וכאלה רבות. והבן זה מאד, כי להיותם עיקרים ויסודות לא נמנו בכלל תרי"ג המצוות התלויות בנפש השכלית, ונמצא כי יותר צריך ליזהר ממידות הרעות יותר מן קיום המצוות עשה ולא תעשה כי בהיותו בעל מידות טובות בנקל יקיים כל המצוות.

ובזה תבין גם כן דברים מתמיהין שאמרו רבותינו ז"ל בעניין המידות, כי הענווה ושפלות מביאין לידי רוח הקדש ושורה עליו שכינה ואמר אליהו זכור לטוב (כלה רבתי פרק ה) אין התורה מתפרשת אלא במי שאינו קפדן, אף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן, וכמו שאמרו רבותינו ז"ל (מסכת סנהדרין דף פח עמוד ב) שלחו מתם איזהו בן העולם הבא כל שהוא שפל ברך וענותן וכו' וכאלה רבות, לא זכרו בהן קיום המצוות אלא המידות הטובות. ושים בעיניך דברים אלו ותצליח דרכיך בלי ספק. ע"ש.

ובשם הגאון מווילנא זצ"ל הובא בספר אבן שלמה (פרק א סעיף א) כל עבודת ה' תלוי בתיקון המידות, שהם כמו לבוש להמצוות וכללי התורה, וכל החטאים מושרשים במידות. ושם (סעיף ב) עיקר חיות האדם הוא להתחזק תמיד בשבירת המידות, ואם לאו למה לו חיים.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מידותדרך ארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה