הטלת תכלת בזמננו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1.) ממה שקראתי ישנן 3 שיטות עד היום בתכלת - הדיונון של האדמו"ר מראדזין, הינטינה של הרב הרצוג זצ"ל והארגמון קהה קוצים. למה עלינו להתייחס לשיטות שהן לא ודאיות, אם יכול להיות שיום אחד יופיע אדם אחר, ויצהיר שהוא מצא את התכלת האמיתית והיא בכלל אחרת מה-3, האם נלך אחריו כיצד אנחנו ודאיים 2.) האם אין בזה משום איסור בל תוסיף והאם מותרמצווה ללבוש ביימינו תכלת ומה ההלכה 3.) ואם מותר, איזה תכלת מצווה או הידור מצוה ללבוש ביימינו מ-3 השיטות 4.) והאם זה בכלל הידור מצווה או מצווה ממש

תשובה

שלום וברכה

אכן, מכיון שעדיין לא הוכח הזן האמיתי של בעל צבע התכלת, לכן עדיין לא ציוו גדולי ישראל לחדש את המסורת של לבישת התכלת. אם כי רבים מאוד התימוכין שאכן מהארגמן קהה הקוצים הפיקו את התכלת בימים עברו. ואם רוצים להדר וללבוש תכלת כיום כדאי לעשות זאת בתכלת של קהה הקוצים, שהוא בעצם התוצאה האמיתית של מחקרי הרב הרצוג, וברור שהרב הרצוג היה מאמץ את התכלת הזאת במקום הינטינה שלא הצליחו להפיק ממנו את צבע התכלת.

אין בלבישת תכלת משום בל תוסיף, יש בכך את ההיפך מעשה שאולי קיימנו בה את מצוות התכלת. לפי הנאמר בספרי הקבלה גילוי התכלת תהיה לקראת המהלכים האחרונים שלפני ביאת המשיח. עם זאת אי אפשר לחייב את עם ישראל לרכוש תכלת לפני שזה הוכח מעל כל ספק, מכיון שסוף סוף אין לנו מסורת על זהות התכלת, וזהו הסיבה העיקרית למה המוני בית ישראל המהדרים במצוות עדיין לא התחילו להטיל תכלת בציציותיהם.

אני אישית קניתי את התכלת מהארגמן קהה הקוצים, גם משיקול נוסף, מכיון שהסברא מאוד נוטה שאכן זהו התכלת, וכשיתבררו הדברים מעל כל ספק, אם על ידי ממצאים, או על ידי נבואה, הרי שתהיה כנראה חוסר זמני עד שיצליחו להפיק תכלת למען כל עם ישראל, [צריך עשרות חלזונות לצורך תכלת לחבילה אחת!!!], לכן הבטחתי לעצמי שזה יהיה כבר בידי עכשיו וכך לא אתבטל מהמצוה זמן רב, [ואולי גם שיקול כספי, כי אני מאמין שכשיהיה ביקוש והציע נמוך המחיר יאמיר, זה אני כותב בהלצה].

ואם כבר יש תכלת ברשותי על הזמן ההוא, כיצד אוכל לא ללבוש אותו כבר כעת, ולכן יוצא שמדי פעם אני מוצא את עצמי מברך על הציצית עם התכלת, אף שעדיין אין חובה לעשות זאת.

ישנן שיטות נוספות, אבל אני את שלי כתבתי, אחרי הרבה מחקר [לא התייחסתי לתכלת של הגאון הקדוש מראדזין אף שהוא המייסד של מחקר התכלת, מכיון שאני חושש מתגובות אלו ההולכים בעקבותיו, ומטילים דוקא את הצבע המופק מדג הדיונון, לדעת רבים ברור שאילו היה חי איתנו כיום היה מניח בצד את הדיונון ומפיק את התכלת מהארגמן קהה הקוצים, ואני מכבד מאוד את מי שאינו סבור כך].

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה