האם רק לאישה יכולה להדליק נרות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. בראש ובראשונה ברצוני להודות על תשובתכם המהירה לגבי הדלקת נרות שבת וקידוש..תודה רבה. יש לי שאלה נוספת. אני הבת של האמא האם זה בסדר שאני אדליק נרות בבית ולא האמא או שאמא תדליק ואני אברך והאח רוצה לברך על היין והחלה האם זה בסדר חייב לברך גם על נטילת ידייםורק במברך נוטל ידייםמהי הברכה שצריך לומר לנטילת ידיים ועל לחמים שלמים מצטערת שאיני בקיאה בנושא כל כך. מעולם לא עשינו קידוש בבית ואנחנו רוצים להתחיל. אודה לכם לכל ליבי על תשובתם. תודה רבה. שתהיה לכם הרבה בריאות.

תשובה

שלום וברכה

עדיף שעקרת הבית תדליק את הנרות, אבל אם מסיבה כלשהוא אינה יכולה להדליק יכולה להדליק אחת מבנות הבית שהגיעו לגיל המצוות. ורק המדליקה תברך, ואין להפריד ביניהם. הרבה מהאשכנזים נהגו שכל בנות הבית מדליקות ומברכות, אבל לבנות ספרד אין לנהוג כן. אם האח הגיע לגיל המצות גיל 13 הוא יכול לברך על היין והחלה ולהוציא את כל המשפחה בברכה. את ברכת נטילית ידיים מברכים כל המסובים שאוכלים לחם. ואפרט את דיני נטילת ידיים. בכל עת שרוצים לאכול לחם, מצוה ליטול את הידיים, בכלי שלם המחזיק לפחות 150 מ"ל.

ויש ליטול את הידיים מהכלי לכל יד שני פעמים קודם יד ימין ואחר כך יד שמאל. לאחר הנטילה לפני הניגוב יש לברך ברכה זו. ברוך אתה ה` אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים ומנגבים את הידיים. לאחר מכן לוקחים את הלחם ומברכים ברוך אתה ה` אלוהינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ. ואין לדבר לאחר ברכת על נטילת ידים עד לאכילת הלחם. בשבת מברכים על שני לחמים שלמים ולאחר מכן בוצעים חלה אחת וכפי הצורך.

טעם הדבר שלוקחים שני לחמים מאחר שכשהיו ישראל במדבר ירד להם מן מהשמים בכל יום לבד מבשבת, וביום שיש ירד מנת מן כפולה, ועל כן אנו עושים זכר לנס זה ומברכים על שני לחמים את ברכת המוציא, אך אין חובה לאכול משניהם ואוכלים לפי הצורך.

הרבה הרבה הצלחה - ואשמח לענות לך ככל הצורך אנו כאן בשבילך - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה