מהות הקב"ה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני באה ממשפחה דתית ותמיד האמנתי בבורא עולם וזה ברור שיש בורא לעולם כי אז לא הייתה לנו בריאה מושלמת כ"כ, אבל לפעמים אני תוהה לעצמי מי זה הקב"ה מה המהות שלו אני יודעת שלכל נברא חייב להיות בורא, אז ייתכן שאין לו בורא האם הוא היה לפני שיצר את העולם ואם כן, מה הוא עשה לפני כן למה מדברים אל הקב"ה בצורת זכר למה לא בצורת נקבה הרי אין לו דמות ולא דמות הגוף והוא לא זכר או נקבה נכון אני פשוט בזמן האחורן חושבת על זה וממש קשה לי עם זה שאני בכלל מעלה ספקות ושאלות כאלו! תודה רבה מראש.

תשובה

שלום לך

אין לך לירא כלל משאלות שעולות במוחך, כל בר דעת שואל שאלות, והחכם שאינו מתבייש לשאול יקבל גם תשובות, וביותר ככל שאת מתעלה ומעמיקה סביב משמעות החים, ואת מנסה להתחזק יותר ויותר טבעי הדבר שהשאלות יעלו ביתר עוז, והרצון להבין בשביל מי אני עובדת וכו`. ובכן הבורא נכתב בלשון זכר מאחר והמשפיע יתכנה בשם זכר והמקבל יתכנה בלשון נקיבה לכן תמיד נכתוב על הבורא לשון זכר מאחר והוא משפיע לנו ואנו לא משפעים לו כלום כביכול.

ובכן את מהות הבורא לא נוכל להבין וזה אחד מעיקרי האמונה שלא ישיגוהו משיגי הגוף, ובכל זאת אנסה ליישב את דעתך הנה אין הבורא נברא, ורק היצורים נבראים, ואין לנו מושג מה עשה ה` לפני הבריאה ואין זה מעסקינו, אך ברור לנו שהבריאה נבראה ע"י בורא וכמו שכתבת והבורא הזה התגלה אילינו בהר סיני ונתן לנו את תורתו, ואנו יודעים על מהותו לפי מה שהוא גילה לנו ולא יותר מכך ולכן לא נדע ולא נבין מה הבורא עושה לפני ואחרי וכו` ועל כך נאמר שאין להתבונן מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור, פשוט שכלינו מוגבל ולא נוכל להבין את מה שהבורא לא רוצה שנבין ונדע.

ונדע בידיעה ברורה שהבורא היה הווה ויהיה ולא ישתנה כלל ואעתיק לך את דברי הרמב"ם בעניין. . רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק א הלכה א יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת הימצאו. הלכה ב ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי אין דבר אחר יכול להמצאות.

הלכה ג ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים הוא לבדו יהיה מצוי, ולא יבטל הוא לבטולם, שכל הנמצאים צריכין לו והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם, לפיכך אין אמתתו כאמתת אחד מהם. הלכה ד הוא שהנביא אומר וה` אלהים אמת, הוא לבדו האמת ואין לאחר אמת כאמתתו, והוא שהתורה אומרת אין עוד מלבדו, כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו.

הלכה ה המצוי הזה הוא אלהי העולם אדון כל הארץ, והוא המנהיג הגלגל בכח שאין לו קץ ותכלית, בכח שאין לו הפסק, שהגלגל סובב תמיד ואי אפשר שיסוב בלא מסבב, והוא ברוך הוא המסבב אותו בלא יד ובלא גוף. הלכה ו וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר אנכי ה` אלהיך, וכל המעלה על דעתו שיש שם אלוה אחר חוץ מזה, עובר בלא תעשה שנאמר לא יהיה לך אלהים אחרים על פני, וכופר בעיקר שזהו העיקר הגדול שהכל תלוי בו.

הלכה ז אלוה זה אחד הוא ואינו שנים ולא יתר על שנים, אלא אחד, שאין כיחודו אחד מן האחדים הנמצאים בעולם, לא אחד כמין שהוא כולל אחדים הרבה, ולא אחד כגוף שהוא נחלק למחלקות ולקצוות, אלא יחוד שאין יחוד אחר כמותו בעולם, אילו היו אלוהות הרבה היו גופין וגויות, מפני שאין הנמנים השוין במציאותן נפרדין זה מזה אלא במאורעין שיארעו בגופות והגויות, ואילו היה היוצר גוף וגוייה היה לו קץ ותכלית שאי אפשר להיות גוף שאין לו קץ, וכל שיש לגופו קץ ותכלית יש לכחו קץ וסוף, ואלהינו ברוך שמו הואיל וכחו אין לו קץ ואינו פוסק שהרי הגלגל סובב תמיד, אין כחו כח גוף, והואיל ואינו גוף לא יארעו לו מאורעות הגופות כדי שיהא נחלק ונפרד מאחר, לפיכך אי אפשר שיהיה אלא אחד, וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר ה` אלהינו ה` אחד.

הלכה ח הרי מפורש בתורה ובנביאים שאין הקב"ה גוף וגוייה שנאמר כי ה` אלהיכם הוא אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת, והגוף לא יהיה בשני מקומות, ונאמר כי לא ראיתם כל תמונה, ונאמר ואל מי תדמיוני ואשוה, ואילו היה גוף היה דומה לשאר גופים.

הלכה ט אם כן מהו זה שכתוב בתורה ותחת רגליו, כתובים באצבע אלהים, יד ה`, עיני ה`, אזני ה`, וכיוצא בדברים האלו, הכל לפי דעתן של בני אדם הוא שאינן מכירין אלא הגופות ודברה תורה כלשון בני אדם, והכל כנויים הן, שנאמר אם שנותי ברק חרבי, וכי חרב יש לו ובחרב הוא הורג אלא משל והכל משל, ראיה לדבר שנביא אחד אומר שראה הקב"ה לבושיה כתלג חיור, ואחד ראהו חמוץ בגדים מבצרה, משה רבינו עצמו ראהו על הים כגבור עושה מלחמה, ובסיני כשליח צבור עטוף, לומר שאין לו דמות וצורה אלא הכל במראה הנבואה ובמחזה, ואמתת הדבר אין דעתו של אדם מבין ולא יכולה להשיגו ולחקרו, וזה שאמר הכתוב החקר אלוה תמצא אם עד תכלית שדי תמצא.

ע"כ לשונו. אם יש לך שאלות נוספות או שאת רוצה לברר את הדברים האלו שוב אל תהססי לשאול, ואשתדל לעזור לך. בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה