הלכות ומנהגים

מדוע יום השלושים של החודש נחשב גם לראש חודש?

  • כ"ט טבת התשפ"א 
אא

שאלה

כיצד יתכן שראש חודש יהיה יומיים הרי היום הראשון של החודש, כלומר א' בחודש הוא רק יום אחד? אם כן מדוע יום השלושים של החודש הקודם נחשב גם לראש חודש? תודה

תשובה

שלום רב,

כתב רבנו ישעיה הראשון זצ"ל (לפני כ-800 שנה) בשו"ת הרי"ד (סימן לב) ומה ששאלת על ראש חודש למה אנו עושים ראש חודש שני ימים יפה שאלת. ודע לך שאין טעם ראש חודש כמו שני ימים טובים, ששני ימים טובים אנו עושין בעבור ספק, אבל שני ימים של ראש חודש לא בעבור ספק אנו עושין, שאם כן כל ראש חודש נעשה ב' ימים וכו'. אלא טעם הדבר כך נראה לי. כבר ידוע כי חודשה של לבנה היא כ"ט ימים ומחצה, ויום ל' היה ראוי לחלקו חציו לחודש שעבר וחציו לחודש הבא, אבל לא נוכל לחלק היום לחצאין, מפני זה תקנו חכמים לעשות החודשים אחד מלא ואחד חסר וכו'. ע"ש. והביאו דבריו בשבלי הלקט (סימן קסח) ובברכי יוסף (סימן תכז אות א).

בברכה,

הלל מאירס

 


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:ראש חודש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים