שאל את הרב - כללי

סיפור גדעון ואנשי סוכות ופנואל

  • כ"ח טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום,

ניתנה לי עבודה לעשות על סיפור גדעון ואנשי סוכות ופנואל.
בעבודה עלי לדון הלכתית האם נהג גדעון כראוי.

השאלות שיש לי:
האם יש לגדעון היתר הלכתי כלשהוא להעניש את אנשי סוכות ופנואל?
האם נביא חשוב כמלך ולכן המורד בו נענש במוות?
האם נחשבו אנשי סוכות ופנואל כרודפים ולכן מותר להורגם?
האם היה חיוב הלכתי כלשהוא על אנשי סוכות ופנואל לתת לגדעון את מה שהוא ביקש? (מלחמת מצווה אולי)
האם היה מותר לגדעון להענישם כלל? אם כן באיזה חומרה?
האם יש פה עניין של למנוע מקרים כאלה בעתיד ולכן עונש חמור יותר יתאים? או האם אי אפשר להעניש על דבר שכביכול לא בא לעולם? או שאולי זה דבר שכן בא לעולם משום שזו סכנה ממשית שזה יקרה?

אשמח אם תוכל לקשר אותי למקורות במשנה, גמרא, ראשונים, אחרונים, פרשנים, פוסקים, שו"תים או כל מקור אחר שנראה לך קשור לדיון.
אשמח גם אם תוכל לומר לי מהם המקורות של כל התשובות.

מצטער על השאלה הארוכה.

תודה מראש, מנחם.

תשובה

שלום רב,

נראה שתוכל למצוא תשובות לכל השאלות בפירוש האברבנאל (שופטים פרק ח) שהביא מה שכתב הרד"ק שאנשי פנואל היו בוטחים במגדל וענוהו עזות להלחם בו ולהציל את המגדל, ולכן הרגם באותה מריבה, וכתב על זה, שגדעון רצה לנתוץ את המגדל מפני שאנשי סוכות ופנואל חטאו בשלושה דברים, הא' שלא באו לעזרת ה' בגבורים בהיותם סמוכים למקום המלחמה. והשני, לפי שלא קדמום בלחם ובמים בהיותם עיפים ומלחמות ה' נלחמים והיו מונעים צדקה מהראויים אליה. השלישי, לפי שדברו נגד גדעון דברים קשים ומרדו במאמרו, והוא היה במקום מלך, והכתוב אומר ביהושע (א יח) "כל איש אשר ימרה את פיך יומת". הנה מפני שלושת הסיבות האלה ראה להענישם. וידמה שלא הרג אנשי סוכות אבל יסרם בקוצים, ולאנשי פנואל הרג לפי שעמדו נגדו להציל המגדל, והיה בזה אם כן למוד מפורסם לכל ישראל שלא יזידון לעשות עוד כדבר הרע הזה. ע"ש.

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ספר שופטיםגדעון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה