מדוע החרדים קיבלו שם שמסמל חרדות ולא שמחה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שבוע טוב. כשאומרים איש חרדי או ירא שמיים...הרי המילה חרד,ירא הינן פחד, חשש. אם אנו צריכים לעבוד את השם:"ועבדת את השם בשמחה", מדוע צריך לפחד מהשם. מדוע לא לאהוב אותו ולעשות את מצוות ולימוד התורה באהבה ולא מתוך פחד (כאילו שאם לא אעשה משהו - אז יענישו אותי..)לדעתי, מעשים,דברים הנעשים מתוך פחד הם שונים מהמעשים שעושים מתוך הבנה, אהבה..וכל דבר שעושים מתוך אהבה - התוצאה הרבה יותר טובה ונעימה.. אודה על תשובתך.

תשובה

שלום וברכה

היראה מה` היא נחוצה מאוד, ככתוב בתורה (יב) וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: (יג) לִשְׁמֹר אֶת מִצְוֹת יְהֹוָה וְאֶת חֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְטוֹב לָךְ: הרי שהזכיר ה` את עניין היראה לראשונה ואח"כ את קיום המצות כתוצאה מיראת ה` ואח"כ את עניין האהבה, אך בוודאי אין הכוונה לפחד כמו שאת כתבת אל הכוונה היא שאף שעיקר עבודת ה` צריכה להיות באהבת ה`, אך היראה נחוצה מאוד, ואסביר את הדברים בשני משלים א, האוהב את המצות יכול לפעמים להתגבר על רצונו ולא לקיים מצות, למשל האוהב שוקולד לפעמים בעצלותו או מחמת כל סיבה אחרת ימנע מכך כי אין לו צורך בדבר,

אך לעולם לא ישתה האדם אקונומיקה כי הוא מפחד מכך שימות גם אם הוא יהיה צמא רעב ויבוש מאחרים הפחד ימנע אותו מכך, וברור הדבר שהאדם לא חי בפחד מתמיד ממאכלים מסוכנים, אך הידיעה הברורה שמאכל זה מזיקו בוודאי ימנע ממנו להיכשל בדבר, כל חומר שנראה מסוכן האדם לא יגע בו, רוב האנשים לא יקנו לעולם ביצים ללא חותמת או לפחות ידיעה ברורה על מקור הביצים אפי` שהסיכון לחיידקים הוא נמוך יחסית אך הדבר נובע מיראה מהייסורים, אך גם כאן את לא חיה בחרדה מאכילת ביצים, את פשוט נמנעת לאכול ביצים בגלל הידיעה שאולי זה יזיק לך, והפחד מלהיות חולה מונע זאת ממך ללא חרדות, אף אם זה יהיה בזול יותר וכו` וזהו התמהיל הנכון לחשש ולפחד מהחטא, אין הכוונה להיות בחרדות מהחטא, אך לדעת בבירור שהדבר מזיק ולכן יש להימנע מלעשות חטאים. עניין נוסף.

אדם האוהב את חבירו יכול לפעמים להרשות לעצמו לעשות בדיחה על חשבונו, או לעבור על רצונו, ואומר הוא לעצמו הוא בודאי ימחל לי, וכמאמר שלמה המלך משלי י` (יב) וְעַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה: והכוונה היא שהאדם מרשה לעצמו לפעמים לחטוא לאוהבו, אך אם ה` יש לנהוג גם ביראה ממנו ולא ירשה האדם לעצמו חלילה לזלזל בכבודו של מלך. ומבואר בספרים שהיראה הגבוהה ביותר היא היראה מההתרחקות מה` דהיינו עצם החטא מרחק את האדם מה`. בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה