שאל את הרב - כללי

מה הטענה על חוה שהוסיפה שאסור גם לגעת בעץ הדעת?

  • ב' חשון התשפ"א
אא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב!

האם חווה לא עשתה סייג לדבר ה'?

הקב"ה אמר לא לאכול, והיא אמרה "אסור גם לגעת".

או שהטעות הייתה שאת הסייג הזה חווה העלתה לדרגת "זה ציווי ה' "?

תודה רבה!

תשובה

שלום רב,

אכן אילו חוה היתה אומרת שה' יתברך אסר רק לאכול מעץ הדעת, ועל זה מוסיפה נגיעה בתור סייג, לא הייתה עליה שום טענה. וכל הטענה עליה היא משום שהוסיפה ואמרה שה' יתברך אסר גם נגיעה.

ועצם החילוק כתוב ברמב"ם (הלכות ממרים פרק ב הלכה ט) לגבי מה שאסרה התורה לבשל ולאכול בשר בחלב בין בשר בהמה בין בשר חיה, אבל בשר העוף מותר בחלב מן התורה, שאם יבוא בית דין ויאסור בשר העוף ויאמר שהוא בכלל הגדי והוא אסור מן התורה, הרי זה מוסיף, ועובר על "לא תוסיף עליו". אבל אם אמר בשר העוף מותר מן התורה ואנו נאסור אותו ונודיע לעם שהוא גזרה וכו', אין זה מוסיף אלא עושה סייג לתורה, וכן כל כיוצא בזה (כן ביארו בספר מהרי"ל דיסקין על התורה בראשית ג ג, ובספר מרגליות הים סנהדרין דף כט עמוד א אות כט לגבי חטא חוה).

וכך כתב החידושי הרי"ם על התורה (פרשת בראשית עמוד ז) שכל אחד אמנם מצווה לעשות לעצמו סייגים וגדרים לדבר האסור, אבל חטאה של חוה היה מה שאמרה על הסייג שעשתה לעצמה, שה' צוה זאת, והשוותה את איסורה לאיסורו של הקב"ה, וזה היה חטא, ואם היתה אומרת שהיא עצמה גדרה להיזהר בנגיעה, כי אז לא היתה עוברת על מאמר ה' יתברך.

וכן כתב בספר טעם ודעת על התורה (בראשית ג ג) שביאור הדבר נראה, שבוודאי ראוי להחמיר בכל מיני חומרות ובמצוות עשה שלא לעבור על איסור, אבל צריך לידע שזהו חומרה ולא גוף האיסור. והשטן ראה שאצלה הנגיעה כגוף האיסור, והכשיל אותה בנגיעה, וסברה כשם שלא מתה בנגיעה כך באכילה. וזהו כלל גדול באורחות חיים, דאף שראוי להחמיר בדיני התורה, צריך לידע מהו איסור ומהי חומרה, ואלו שלא יודעים להבחין ומדמין שחומרה כאיסור טועים באורח חייהם וכו'. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חווהעץ הדעתסייג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה