הלכות ומנהגים

שאלות על הלכה ורבנות

  • ט' אלול התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב ברצוני לשאול מספר שאלות:
1. למה כמעט תמיד ההלכה תמיד מחמירה? ולמה שההלכה משתנה בהתאם לדור (כמו תפילין וק"ש ביום חתונתו של חתן) זה אך ורק לצד המחמיר?
אבל כל מיני איסורים וגדרות שאין להם כ"כ קשר לדורינו ובטח שלא נראה שיביאו לידי עבירה כמו שאסור בשבת להשען על עץ שמא יבוא לידי תלישה.
2. איך כל מיני דברים שקרו פעם (תקופת הגמרא,המשנה והכתובים) זכו לשירות ותשבחות אך היום היו זוכים לגינויים כמו ט"ו באב (בנות ישראל יוצאות לרקוד בכרמים כדי למצוא שידוך.) שר' שמעון בן גמליאל אומר שלא היו ימים טובים ישראל כמו טו באב ואילו אם היה קורה היום היו אומרים שזו תועבה ומגנים את זה,שירת דבורה ומנהיגות דבורה שאפילו היום לא היו נותנים לאישה לשפוט ולהנהיג את העם והדבר היה זוכה לרבבות גינויים וחרמות בעולם הדתי והשמרני.

תשובה

שלום וברכה

1. ההלכה אינה מחמירה ואינה מקילה. ההלכה היא קיום רצון ה' וההגדרות של המצוות לפי שהשיגו חז"ל וקדושי הדורות ברוב קדושתם.

אי קריאת שמע עקב הטירדה שלחתן ביום חופתו היתה מחמת טירדתו הרבה במצוה דבר שהיה מקשה עליו לכוון. בזמנינו שאין מכוונים כראוי ממילא, לא מבטלים קריאת שמע.

לא הבנתי למה הכרעת שאין כיום חשש לתלישת עלי מעץ בעת הישענות או עליה לעץ.

אמת שבכל מקרה אין לנו סמכות לשנות תקנות של חז"ל כי אין בית דין יכול לשנות את דברי חבירו אלא אם כן גדול ממנו ואין לנו מי שיכול לומר שהוא יותר גדול מחז"ל. גם יש לדעת שאף אם בתקופת זמן מסויימת אין מקום לגזירה הרי יש לחשוש שמא יחזור הדבר לקלקולו לאחר זמן ולכן לא משנים את תקנות חז"ל חדשות לבקרים גם אם היינו מוצאים בית דין גדול מחז"ל - דבר שאינו קיים כמובן.

2. בעניין טו' באב ראה https://www.hidabroot.org/question/16500 

https://www.hidabroot.org/question/74629 

מבואר בתרגום על איכה שבזמן חורבן בית ראשון כבר בוטלה החגיגה של בנות ישראל בכרמים כי כבר לא היו בדרגה גבוהה שיכלו לסמוך שלא יצא מזה מכשול וזה לשון התרגום א' ד'  בתולתהא ספדן על די פסקו למיפק בחמשא עשר יומין באב וביומא דכפוריא די הוא בעסרא יומין בתשרי לחינגא בחינוגין אף איהי מריר לבא לחדא.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הלכהרבנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה