מהו המקור לחבישת כיפה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אמרת באחת מתשובותיך שהמנהג של ללכת עם כיפה ואני לא מדבר על ההלכה אלא רק על אחד מההסברים שהוא מנהג להיבדל מהגויים, לא ללכת בחוקותיהם. עכשו השאלה שלי היא, גם הגויים הולכים עם כיפה, הנוצרים(הכמרים) והמוסלמים(האדוקים שמביניהם) אז האם יש טעם למנהג זה דבר נוסף שמעניין אותי, האם באמת אבות אבותינו נהגו ללכת עם כיפה או אפילו עם כיסוי ראש דבר נוסף האם הם הלכו עם בגדים שחורים או משהו דומה אולי, בגדים אחידים דבר נוסף למה באמת אנשי הציונות הדתית הולכים עם כיפה סרוגה למרות שרבותיהם(הראי"ה קוק וממשיכי דרכו) הלכו עם שחורים ישר כוח וב"ה מאחל שתענה לי על התשובה

תשובה

שלום וברכה

כיסוי הראש של הנוצרים והמוסלמים, נלקח - כמו הרבה מוטיבים נוספים- מן היהדות שקדמה להם, כמו עניין השבת של היהודים, שהזדייפה אצל הנוצרים ליום ראשון, [אחרי שראשיהם החליטו להעביר את יום השביתה המקורי -שגם הנוצרים הראשוניים שבתו בו- ליום אחרי שבת היהודים], ואצל המוסלמים נזדייף ליום שישי.

בוודאי שמנהג יהודי כל שהוא לא תאסר קיומו משום חוקות הגויים באם הגויים יחליטו לאמץ אותו, חוקות הגוי אוסר רק על אימוץ מנהג גויי מובהק. ברור שאבות אבותינו נהגו ללכת בכל הדורות עם כיסוי ראש, כך מבואר בשולחן ערוך המחייב את כל עם ישראל. צורת `כיסוי הראש` אינו מנהג קבוע, ובכל מדינה חבשו כיסוי אחר, צבע וצורת הכיסוי לא משנה מהדין, מהמהות, ומהכוונה.

הליכה בבגדים שחורים או צבועים השתנה כמה פעמים במהלך הדורות, אין בכך דין מסויים או הלכה, בתלמוד (שבת קמז) מבואר שהחכמים היו הולכים עם גלימות שחורות, מקור הכיפה הסרוגה אצל תלמידי הצינות הדתית בשונה מרבותיהם איננה ידועה לי, ואם תמצא בזה קצה חוט אשמח אם תעדכן אותי. אבל ברור שגם הכיפה הסרוגה אם יש לו שיעור ההלכתי הנדרש, - כיסוי רוב הראש, הוא כשר למהדרין.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה