שאל את הרב - כללי

איך מסתדר "אדם ניכר בכעסו" עם "אין דנים אדם בשעת כעסו"?

  • כ"ג ניסן התש"פ 
אא

שאלה

שלום רב,
רציתי לשאול לאחרונה למדתי שאדם ניכר בכוסו, כיסו וכעסו וההסבר הפשוט הוא משום שבשלושת המצבים הללו במיוחד אדם יוצא מאזור הנחות שלו יוצא מהמסכה שהוא חי בה וניתן לראות מי הוא באמת, ומצד שני למדתי את המשפט שאין דנים אדם בשעת כעסו ולכאורה נראה שהסיבה לכך היא אותה סיבה משום שאדם בשעת כעסו יוצא מהפרופורציות, וההתנהגות שלו בשעה כזאת היא לא משקפת מי הוא באמת, אשמח לדעת איך שני הדברים מסתדרים בעוד שהם נראים הפוכים

תודה רבה תזכו למצוות

תשובה

שלום רב,

אכן נאמר במסכת עירובין (דף סה תחילת עמוד ב) בשלשה דברים אדם ניכר בכוסו ובכיסו ובכעסו, אך כמדומה שלא נמצא בחז"ל הלשון "אין דנים אדם בשעת כעסו", אלא יש מאמר דומה במסכת בבא בתרא (דף טז עמוד ב) על הפסוק (איוב לד לה) "איוב לא בדעת ידבר ודבריו לא בהשכל", מכאן שאין אדם נתפס בשעת צערו. ופירש רש"י: שאין אדם נתפס - להתחייב על שהוא מדבר קשה מחמת צער ויסורין. ע"כ. וצער וכעס הם דברים שונים ונפרדים.

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:כעסצער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים