שאל את הרב - כללי

איך יכלו בני אפרים לצאת ממצרים לפני הזמן אם מצרים היתה מוקפת בכשפים?

  • כ"ה שבט התש"פ
אא

שאלה

איך יכלו בני אפרים לצאת ממצרים שלושים שנה לפני הזמן אם מצרים היתה מוקפת ומוגנת בכשפים שאין עבד יכול לברוח? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אכן מובא במדרש שמות רבה (פרשה כ פסקה יא) שטעו שבטו של אפרים ויצאו ממצרים עד שלא שלם הקץ. ועל זה יפה שאלת מדברי המכילתא (פרשת יתרו פרק א, בפסוק כי גדול ה') שמתחילה לא היה עבד יכול לברוח ממצרים שהיתה סגורה ומסוגרת. וא"כ איך הצליחו בני אפרים לצאת משם. ואמנם לא מפורש שם שהיתה סגורה על ידי כישוף, אך כך למד האור החיים (במדבר כב ה) שבלעם בכשפיו העמיד כישוף לבל יוכל עבד לברוח ממצרים.

ועמד בזה המקובל רבי מרדכי כהן זצ"ל (חי בצפת בתקופת הבית יוסף) בספרו שפתי כהן על התורה (פרשת בשלח, בפסוק ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים, ד"ה עוד במדרש) ואם תאמר, איך בני אפרים יצאו, ואין עבד יוצא ממצרים, והם יצאו מאתים אלף, וכתב ליישב: אלא בני אפרים היו מזרע המלוכה ולא היו בשעבוד משום כבודו של יוסף וכו'. ע"ש. זאת אומרת, שלפי דבריו מצרים סגרה רק על עבדים ולא נתנה להם לברוח, אולם בני אפרים לא היו עבדים מעולם, ולכן היה באפשרותם לצאת.

עוד יש לתרץ לפי מה שכתב הגר"ח פלאג'י זצ"ל בספרו נפש כל חי (מערכת כ אות טז) שכישוף אינו שולט בזרעו של רחל, כיון שנתעסקה אותה צדקת לגנוב את התרפים אשר בהם נחש ינחש לבן, ומסרה עצמה להפריש את אביה מכישוף. ע"ש. ולפי זה מובן איך יכלו בני אפרים לצאת מארץ מצרים, שהרי היו מזרעה של רחל, שלא שלט בהם כישוף כלל.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כישוףמצריםבני אפרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה