ה` הטוב?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

קראתי שלה` יש תוכנית שעל פיה מתנהל העלם ובכל זאת יש לנו בחירה חופשית. רואים שקורים דברים נוראים בעולם;רצח שכול יתמות עצב צער וכאב.כלומר העלם מלא יסורים. כמובן שיש גם דברים טובים ויפים בעלם כגון הולדת תנוקות נשואין ופיתוח הטכנולוגיה . לה` יש את מלא הסמכות בעלם וה` אחראי לכל המתרחש בעלם כמו שכתוב ;עשה עושה ויעשה לכל המעשים אך לדעתי אי אפשר לאמר שמי שאחראי לכל המתרחש בעלם הוא ישות טובה. זה כמו אדם פושע שעושה את הפשעים הכי חמורים וחוץ מזה הוא גם בונה בתים ונותן צדקה. זה יהיה מנותק מהמציאות לאמר שהאדם הזה הוא צדיק. אז איך אפשר לאמר על פי המציאות שאדון העלם הוא ישות טובה

תשובה

תרשה לי להסתייג מרוח דברייך, רוב האוכלוסיה בעולם, אינו סובל ומושפל, אדרבה רוב האוכלוסיה נהנה מכל רגע שהוא נמצא בעולם הזה. הסבל והרוע בעולם הוא מיעוט שבמיעוט, רבינו בחיי זצ"ל מבאר בספריו כי לכן נקרא מדת הדין בלשון יחיד מול מדת הרחמים שנקרא בלשון רבים מאחר וכנגד כל רע בעולם תמצא טוב כפול שניים.

הרבה מן הרוע בעולם גרמו הסובלים לעצמם על ידי בחירתם הרעה, כמו צד הפוגע בתאונות הדרכים. ואילו הרוע הנמצא בעולם במחלות ונפגעים, הייתי בודק מקודם אם התנהגותו בעבר מצדיק את מה שקרה לו, כי אז זה ממש לא רע, זה טוב גמור, מאחר וכל צער וטיפת סבל והשפלה בעולם הזה, מוריד ממידת הדין כשנצטרך לתת תשובות על השאלות שישאלו מאיתנו כשנגיע ל`שם`.

אלו שחזרו משם בכל מיני אופנים, אומרים שאין לנו מושג כלל עד כמה כל טיפת סבל בעולם עובד זה מוריד מהחשבון הכללי שם שנים שנים של יסורים בכף הקלע וכו`, מאחר וצער בעולם הזה מכבס את הנשמה באופן מהיר יותר מהיסורים שם כשהכל ברור ונהיר. עד כדי שהמקובלים מציעים בספריהם שאדם ישמח ולעתים אף לא ימנע מללכת למקום שבו יתבזה, מאחר והבזיונות האלו מעמידים את הנשמה נקיה וטהורה מתמיד.

האדם אינו הגוף, זה רק החליפה של האדם, ולכן לטובת האדם מוטב להעניש את החליפה מאשר את האדם, וזהו חסד עצום מהבורא שנוכל לשלם את המחיר בחליפה ולא באדם. וכעת נתבונן בזה במט רחב יותר, כשנתבונן באותם אלפי ילדים סובלים ומוזנחים, אחוז קטן מאד מהם נמצא במצבו שלא באשמת רוע האנשות עצמה, אם זה האם שנהגה בפריצות מינית כתוצאה מכל תרבות המערב והזניחה אותו, אם זה כתוצאה מסמים שמכר איש רע בעידוד כל סרטי המערב שמהללים את סוחרי הסמים(כאשר תמיד גיבור הסרט זה הפשע האחרון שבו יגזור את הקופון ויחזור כמובן למוטב ולילדיו החמודים)ועוד ועוד כיד הדמיון והמציאות הכואבת.

כל הרוע והרעב הקיים בעולם ברובו נובע מאטימות בני האדם עצמם ואכזריותם כאשר כל אחד דואג לכרסו לנחיות עצמו ואיש לאחיו זאב. אל לנו למהר להאשים את אלוקים שרק נתן בידינו את הבחירה כיצד לנהוג מוטב שנבדוק בעצמינו כיצד אנו נוהגים בכלים שניתנו לנו. דבר נוסף חשוב שעלינו לזכור: רוב העולם מקבל את חיותו ככלי לשמש את עבודת השם ועובדי השם, כאשר אומה מאבדת את זכות הקיום לשימוש לכלי זה דינה להאבד כיון שאינה משרתת את המטרה לשמה נבראה, גורמת לעומס אכלוסין בעולם ועוד.

כמובן שאנו כבני אדם אסור לנו להתייחס ולשפוט אף פעם את הזולת דרך משקפיים כאלה וחובה להתייחס לכל אדם ברחמנות , אבל בגדול בהתנהלות ההשגחה האלוקית זו הדרך שבה מתנהלת. ולכן לעיתים רעש אדמה מחריב ישובים שלמים , רעב ממית מליוני אנשים, או מגפה מכלה חצי אירופה, הכל בדקדוק למטרות שלשמם נברא ונוצר העולם. בהצלחה - מנשה ישראל תשובה נוספת מהרב בנימין שמואלי: שלום וברכה דוד המלך אומר בתהילים טוב ה` לכל ורחמיו על כל מעשיו, ובוודאי ה` הוא טוב, ושאלתך היא אינה האם ה` טוב או לא. שאלתך היא איך יכול להיות שה` הטוב אחראי למעשים שכאלו, כי כמו שאת כותבת, אכן הכול ביד ה` אי אפשר להוריד את האחריות מה` וא"כ איך יכולל להיות שה` עושה גם מעשים שאינם נראים לנו כלל טובים.

התשובה לכך היא כי אכן ה` הוא טוב, וכשאדם כפרי פשוט נכנס לחדר ניתוח ואינו יודע מחכמת הניתוח כלל, רואה הוא רופאים אכזריים העומדים עם סכינים שלופים וחותכים בבשר החי, זועק הוא לעוול הנורא הנעשה פה, אך טעותו ברורה לנו מאוד. כך ה` מנהל את עולמו מתחילת הבריאה, והכול מנתהל בחסד וברחמים, אך כשהאדם בחר לחטוא אין לה` ברירה אלא להענישו, והתורה מלאה תוכחות רבות לעוברים את פי ה` ואין כלל ספק בדבר שה` לא עטושה דין ללא צדק, והכול לפי חשבון מגילגול קודם ומעוונות האדם.

וככתוב בדברים ח` (ה) וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ יְהֹוָה אֱלֹהֶך מיסרך. וכתב במלבי"ם על משלי פרק כז` (ו) נאמנים פצעי אהב - וגם אם האוהב מכהו ליסרו להשיבו אל דרך הטוב, בכ"ז האהבה נאמנה שכ"ז מרוב האהבה, וכמ"ש כאשר ייסר איש את בנו ה` אלהיך מיסרך, אבל נעתרות נשיקות שונא - השונא ירבה נשיקות, הוא לא ייסר ולא יוכיח, כי בשנאתו כשרואה ממנו מעשים רעים ינשקנו למען יוסיף לעשותם: ודעי כי גם בענוש ה` את האדם אין נעשה העונש ע"י האדם אלא כמבואר בספר אור החיים וז"ל תנן במשנת חסידים (אבות פ"ד מי"א)

וז"ל העושה מצוה אחת קונה לו סניגור אחד והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד עד כאן, ומפורשים הדברים באר היטב על פי דברי הזוהר הקדוש (ח"ג ריד) ובהשכלת מושכל עליון על פי האריז"ל לבאי בהיכלי מלך, כי מהעבירה עצמה יולד דבר רע שהוא עצמו העון שעשה, ובידו נמסר עושהו, כאומרו (ירמיה ב יט) תיסרך רעתך, (ישעיה סד ו) ותמוגנו ביד עונינו, לזה כשמחל ה` לדוד הודיעו שאבד הכח הרע שנולד מהמעשה הבלתי הגון, כאומרו (ש"א יב יג) גם ה` העביר חטאתך לא תמות, הכוונה בזה כיון שהחטא שעושה האדם נברא ממנו הנפרע מעושהו, ממילא באבוד המשחית אין משחית, וזה שאמר לו ה` שאחר שהעביר חטאתו לא ימות,

כי אין ממית: וכמו שכן אמר הנביא (איכה ג לח) מפי עליון לא תצא הרעות, כי אם הטובות, {ומה שאמר שם "והטוב", הוא על בחינת פרט טוב אחד, שהוא להיות אדם צדיק לא יגזור ה` דבר כן, אלא ביד כל אדם לבחור בטוב} ותמצא שבכל פעם שיזכיר ה` זכרון תשלום הרעה לעושי רשעה ידקדק לומר כי מרשעים יצא רשע (ש"א כד יג), וכן הוא אומר תיסרך רעתך (ירמיה ב יט), ותמוגנו ביד עוננו (ישעיה סד ו), וישלחם ביד פשעם (איוב ח ג), מה שאין כן הטוב, ה` יתן הטוב (תהלים פה יג), טוב ה` לכל (שם קמה ט).

והתבאר לנו שהאדם עצמו במעשיו מביא עליו את הרעה, ואין לבוא בטענות אל אף אחד. ועוד יש ילדעת שגם זה שהאדם נענש בעולם הזה היא גם כן טובה גדולה לאדם כדי שיהנה אח"כ מהשכר הנצחי בעולם הבא, אר עין לא ראתה אלוקים זולתיך, וכמו שכבר כתבתי לך בהרחבה, בעבר בעניין העולם הבא. שבוע טוב - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה