הלכות ומנהגים

כיבוד הורים

  • ט' טבת התש"פ
אא

שאלה

שלום רב,
אני נשואה כבר שלוש שנים ברוך ה .. התחתנו כשהיינו ברוחניות מאוד גבוהה אך עם הזמן זה ירד .. לאמא שלי כל הזמן יש הערות לגביי הלבוש שלי או שהיא זורקת כל מיני יציאות על רוחניות למשל ( עדיין אין לנו ילדים , אז היא אומרת שאני חייבת להתחזק וכו וכו) וחוץ מלעשות רע זה לא עושה כלום! גם לאבא שלי שהוא דתי לייט (אמא שלי חזרה בתשובה ) היא מעירה לו המון לגביי כשרויות סגנון לבוש וכדומה וסתם גורמת שהוא יתעצבן עליה גם לגביי אחים שלי היא כל הזמן רק מעירה יש לי אח אחד שהמשיך בישיבה וכשהוא רק מגיע לבית אם והיה והוא מפספס תפילה היא ישר אומרת למה אני מבזבזת כסף על הישיבה או ״תשב תלמד״ וכו ... יש לי אחות אחת גדולה רווקה בבית כל הזמן הערות למה את ככה ולמה ככה ?! היא טוענת שידונו אותה אחרי 120 בעזרת השם על זה שהיא לא העירה .. אבל מצד שני ההערות שלה גורמות לכולם לעשות דווקא ורק להתעצבן ...מה אפשר לעשות ואיך להגיב לה ? תודה וסליחה

תשובה

שלום וברכה

הדבר הראשון שיש לעשות הוא להתבונן ולסדר לעצמך מה תכליתך בעולם ולשם מה את מקיימת את המצות שאת מקיימת. כאשר תהיי מסודרת בעצמך במחשבה זו ותדעי לשם מי את עושה את כל מה שאת עושה תהיי רגועה יותר ולא תעשי דברים דווקא לאימך כי אימך לא קשורה לשמירת המצוות שלך. שמירת המצוות שלך קשורה אך ורק לקשר בינך לבורא עולם.

כעת נותר רק ללמד זכות על אימך, יתכן שאימך תחי' סבורה שכל תזוזה מההלכה גורמת לך רע ומאהבתה אותך היא כל הזמן מעירה לך ומנסה שתעשי הכל כמו שצריך ואף שברור שהיא טועה בצורת הדיבור שלה אבל אין זה בא מרוע אלא מקושי בביטוי ולכן אין לכעוס עליה.

יתכן לחשוב גם שיש לאימך קשיים בשמירת המצוות והיא מרגישה אולי שהיא לא עשתה נכון כשהיא חזרה בתשובה שלימה {למרות שברור שזה הדבר הכי נכון לעשות} וכדי להרגיע את עצמה היא כל הזמן עסוקה בלשכנע אחרים שאם האחרים ישתכנעו היא תרגיש יותר טוב בעצמה וכך יתכנו עוד הרבה סיבות והסברים להתנהגותה וכאשר תתבונני בזה ותגיעי באמת להבנה שהצעקות והגערות של אמך לא קשורות לדת או לא קשורות לרצון לפגוע בך תוכלי לשמוע ולהקשיב בלי להיפגע אף אם לא תשמעי לה ולא תקבלי את דבריה.

כאשר לא תכעסי עליה בתוכחות שלה ולא תיפגעו היא תריגע לאט לאט ותפסיק להציק וכל הבית יירגע בעז"ה.

מצווה גם להרגיע את האחים והאחיות שילמדו עליה זכות ויקבלו את הדברים בהבנה ויכבדו אותה למרות כל ההערות וכך יחזור השלום לשרור בבית והכל על מקומו יבוא בשלום.

בהצלחה,

בנימין שמואלי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תוכחותכיבודהורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה