שאל את הרב - כללי

למה נוטלים ידיים בבוקר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אני לא כ"כ מבינה את המהות של נטילת ידיים כשקמים בבוקר או לאחר יציאה משירותים וכו`, אני יודעת שהמטרה של הנטילה היא בכדי לטהר אבל הרי כולנו טמאים אז במה הנטילה מטהרת בדיוק ולמה לא מספיק פשוט לשטוף ידיים למשלקשה לי להתמיד ולקיים דבר זה מפני שאיני מבינה את הערך האמיתי של הנטילה.

תשובה

שלום וברכה

הנה עניין הנטילה בבוקר היא מפני שני טעמים א. מפני הרוח הרעה השורה על ידינו, אשר מבואר בגמ` שאינה יורד ללא נטילת ידים, ואין לנגוע במאכלים או בפתחי הגוף עד לנטילה, עקב כוחה הקשה של הרוח הרעה וזאת ללא קשר לטומאת מת או שאר טומאות שאנו טמאים. הטעם השני לנטילה הוא כדוגמת הכהן המתחיל את עבודתו אשר לפניתחילת העבודה היה רוחץ את ידיו ואת רגליו מהכיור, וכן אנחנו מתחילים יום חדש לעבודתו ית` עלינו ליטול את ידינו.

ועוד טעם מפני שבשינה האדם עלול לנגוע במקומות המכוסים ובקומו לפני שהוא מתפלל חיבוהו חכמים נטילה לכבוד התפילה. וגדולה מצווה זו שתיקנו עליה ברכה מיוחדת ברכת על נטילת ידים הנאמרת כל בוקר.

בנטילת ידיים שחרית יש להחמיר לכתחילה ליטול ידים מכלי דווקא כי רוח הרעה קשה ביותר ובדיעבד אפשר ליטול ישר מהברז שלוש פעמים כל יד לאחר היציאה מהשירותים, ג"כ הטעם הוא מפני הרוח הרעה וכן מפני שאולי נגעו במקומות המוצנעים, אך אין חובה ליטול מנטלה ויכולים ליטול ישר מהברז, שלוש פעמים כל יד, אך יש מחמירים ליטול מכלי, כדי שתרד הרוח רעה לגמרי, אך מעיקר הדין אין צורך בכך. ואקווה שכעת תוכלי לנהוג כרצונך הטוב ולהתמיד בכך.

שבת שלום ובהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נטילת ידייםרוח רעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה