ברכה על מאכל שלא נהניתי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד 
אא

שאלה

שלום רב... יש לי שתי שאלות: 1) הבנתי שאם אני לא נהנה מהאוכל אז אני אל צריך לברך. ושמעתי שחייב לברך בסוף האוכל גם אם לא נהנתי, כי זה מדאוריתה, אז הבנתי שהכוונה "אם אני נהנה מהאוכל או לא" היא לברכה לפני שאוכלים. ושאלתי אז איך אני ידע אם אני יהנה או לא מהאוכל.. אני כבר מבולבל מתי צריך לברך ומתי לא... 2)אם אני אוכל פחות מכזית ואחרי 5 דקות למשל נהייתי רעב ואני רוצה לאכול ארוחה. האם אני צריך לברך על האוכל או שלא יען כי כבר טעמתי. תודה מראש... :-)

תשובה

שלום

א. על אוכל מברכים לפני ואחרי, גם אם לא נהנים, אלא אם כן הוא אוכל דבר שאינו ראוי לאכילה כמות שהוא.

ב. המברך `מזונות` על עוגיה, וכדומה, ואחר זמן קצר [] הוא רוצה לאכול ארוחה שלימה שברכתה מזונות, מעיקר הדין אם לא היה בדעתו מראש לאכול כעת ארוחה יש לברך שנית אבל דעת גדולי הפוסקים כיום שמאחר וכיום בני אדם אוכלים גם בלי כוונה הרי אי אפשר לומר שלא היה בדעתו לאכול ארוחה בעת שבירך על העוגיה, ולכן ניתן לסמוך על הברכה שבירך על העוגיה.

בהצלחה - מנשה ישראל


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים