מהו המקור לאמירת לשם יחוד?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רצוני לדעת מה המקור לאמירת לשם יוחד לפני כל מצוה ומי היה הראשון שתיקן תפילה זו ומדוע צריך לכפול פסוק ויהי נועם פעמיים בכבוד רב שר שלום

תשובה

שלום וברכה

מקורו מכתבי האר"י ז"ל שיש לומר את הנוסח הזה ובטעם הדבר כתבו בכך הרבה ואעתיק את דברי הרב בעל הנועם אלימלך פרשת מצורעדהנה בכל עסק האדם הן תורה או תפלה. צריך האדם לומר לשם יחוד הקדוש ברוך הוא ושכינתיה ונראה לקרב אל השכל מה הוא היחוד הזה קודשא ברוך הוא ושכינתיה הוא כך דהנה האדם כשלומד תורה הוא מדבר דברים קדושים ואותיות הקדושים ומכח מה הוא מדבר מכח חלק אלקות אשר בקרבו דהיינו הנשמה הקדושה היא חלק אלוה ממעל.

וזהו ידוע דאורייתא וקודשא ברוך הוא כולא חד נמצא על ידי נשמה הקדושה שמדבק עצמו בחלק אלקות שבו באותיות הקדושים אזי מעלה הדיבורים למעלה ומתדבקים באחדותו יתברך שמו וזהו יחוד קודשא ברוך הוא ושכינתיה שמיחד התורה הקדושה ונשמתו הקדושה עם קודשא ברוך הוא על ידי לימוד התורה והתפלה. ואומרים בדחילו ורחימו - דחילו - יראה. ורחימו - אהבה. כמבואר בזוהר שהמצווה שאין בה אהבה ויראה, אינה מושלמת. בשם כל ישראל, לזכות לקדושת כל ישראל שעל ידי כך המצווה מתקבלת גם אם האדם אינו ראוי לקבלת מצותיו, עקב חטאיו. ויהי נועם הוא פסוק לשמירה מהחיצונים שלא יקבלו שום כוח מהמצוות שלנו.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה