שכשגודעים אילן זעקתו נשמעת מתחילת העולם עד סופו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד אני בת 37 (כמעט) מגיל 15 אני צמחונית. ביומיים האחרונים ניצלתי כל רגע פנוי במהלך השבת כדי לקרוא את הספר המיוחד והמרתק-המהפך. בהגיעי לפרק העוסק בצמחים השומעים ומדברים, נוצרה לי בעיה. אומנם שמעתי פעם שכשגודעים את האילן קולו נשמע מסוף העולם ועד סופו. זה איכשהו התפוגג אולם הפעם הנושא כ"כ עמוק ומעמיק עד כדי שאינני יודעת כיצד לנהוג . מה אני אמורה לעשות כעת אם בכל פעם שאני חותכת ירקות למרק ולכל תבשיל אחר, אני גורמת צער וכאב לצמחים איך אני אמורה לנהוג עכשו אולי זה ישמע פאטתי אך אלו הם פני הדברים. אשמח אם תוכלו להאיר את עיני.

תשובה

שלום

הרגעי, את יכולה להמשיך לאכול מה שאת נוהגת, והיי בריאה. מאמרי חז"ל בענין זה מתייחסים רק כשכורתים דבר האסור על פי ההלכה, כמו כריתת אילן שלם הנושא פירות, וזהו לשון חז"ל (פרקי דרבי אליעזר פרק לג) במדוייק המצוטט במאמר שקראת ב`המהפך`: "בשעה שכורתים את האילן שהוא עושה פרי, הקול יוצא מסוף העולם ועד סופו ואין הקול נשמע".

וכך מבואר בתלמוד (בבא קמא צא ע"ב) שכל מי שתולש פרי מן העץ כשעדיין לא הגיע זמנו להיתלש, הוא גורם צער לפרי. אבל כשכבר הגיע זמנו של הפרי והירק להיתלש, הוא לא משמיע קול כיון שזה לא כואב לו, אדרבה זהו תכליתו, ולשם כך הוא נברא, והוא בעצם מתעלה מהמדרגה הרוחנית שלו בתור `צומח` לדרגת `חי` או `מדבר`. ולקינוח, אני מוסיף, שעל פי הקבלה רק בני אדם שהם גבוהים במעלתם יכולים להרשות לעצמם להיות `צמחוניים`, שהרבה יותר קל לאדם לתקן באכילת מאכלים מן החי, מאשר אכילת מאכלים מן הצומח, שלזה נדרשת דרגה רוחנית גבוהה יותר, עם שאין איסור ואף ענין כל שהוא לאדם להימנע מאכילת כל מאכל שהוא בין מן הצומח ובין מן החי, אם הוא כשר כמובן.

ואכלתם ושבעתם וברכתם את ה` אלוקיכם – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה