שבטי ישראל היכן הם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רציתי לדעת מה קרה לכל שבטי ישראל איפה הם היום ומה אמור ליקרות איתם

תשובה

שלום

א. ידוע להיכן גלו עשרת השבטים, וכמבואר בתנ"ך (מלכים ב פרק יז ו) בִּשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שׁוֹמְרוֹן וַיֶּגֶל אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיַּשֶׁב אֹתָם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי: ...עַל אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל ה` אֱלֹהֵיהֶם וַיַּעַבְרוּ אֶת בְּרִיתוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד ה` וְלֹא שָׁמְעוּ וְלֹא עָשׂוּ: ב. וכך כתוב בספר דברי הימים (א פרק ה כו) לענין שבטי ראובן וגד וחצי שבט מנשה שישבו בעבר הירדן המזרחי: וַיָּעַר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶת רוּחַ פּוּל מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְאֶת רוּחַ תִּלְּגַת פִּלְנֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּגְלֵם לָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה וַיְבִיאֵם לַחְלַח וְחָבוֹר וְהָרָא וּנְהַר גּוֹזָן עַד הַיּוֹם הַזֶּה: ג. הערים הללו מזוהות בתלמוד: (קידושין עב א):

 "חלח - זו חלזון, חבור - זו הדייב, נהר גוזן - זו גינזק, ערי מדי - זו חמדן וחברותיה, ואמרי לה: זו נהוונד וחברותיה, מאי חברותיה אמר שמואל: כרך מושכי, חוסקי ורומקי". ערים אלו ידועות כיום מהשערות החוקרים [ונמצאות קצת בצפון עיראק, קצת באיראן, מזרח תורכיה, אפגניסטאן, ועוד]. ד. לגבי השאלות, מה קרה להם, והיכן הם נמצאים כיום, והאם הם עתידים לחזור, נחלקו תנאים ראשונים ואחרונים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, וכמבואר במשנה (סנהדרין י ג): "עשרת השבטים אינן עתידים לחזור שנאמר (דברים כט) וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה, מה היום הזה הולך ואינו חוזר אף הם הולכים ואינם חוזרים, דברי רבי עקיבא, רבי אליעזר אומר מה היום מאפיל ומאיר אף עשרת השבטים שאפל להן כך עתיד להאיר להן..

ה. למעשה ניתן ללמוד על מצבם מסוגיה אחרת, הנוטה בעיקרון לשיטת רבי עקיבא, והיא במסכת יבמות (יז א) שם מסופר שעשרת השבטים הוכחדו ואינם קיימים יותר כיהודים, ושני ביאורים לדבר או שהקב"ה סיבב שכל הנקבות של בנות ישראל שהלכו לגלות נעשו עקרות, ולכן לא נולדו לעשרת השבטים בנים ובנות יהודיות, וכך למעשה הקיץ עליהם הקץ, או שבית דין שבארץ ישראל הוציאו אותם מכלל ישראל ועשו אותם גויים גמורים על פי נביא שנתנבא עליהם כך. אולם לכל הדעות נקבע בתלמוד כי " גמירי דלא כליא שיבטא" - מוסכם שלא מתכלה שבט מישראל, הבטחת הנצח של כלל ישראל נוגעת גם למציאות השבטים שמרכיבים את עם ישראל, ולעולם לא יתכלה איזה שבט, ולכן בהכרך שגם בינינו יש מספר קטן של אנשים שמזרעם של עשרת השבטים.

ו. למעשה, בספרי רבותינו לאורך הדורות נמצאת הכמיהה "להחזרת הבנים הביתה" משולבת בד בבד עם התקוה והציפיה הכללית לביאת המשיח, ולשאר ההתרחשויות הניסיות האמורות להתרחש בעת ההיא, והדבר הכי משכנע בעניין הזה ראיתי פעם בכתבי המהר"ל מפראג זצוק"ל, על פי העיקרון של הרמב"ן ושאר גדולי הדורות שמעשי אבות סימן לבנים, וכל מה שקרה לאבותינו הק` אברהם יצחק ויעקב הינם סימנים למה שיתרחש לעם ישראל מבראשית ועד אחרית הימים, ומשכך, הרי ידוע כי יוסף נעלם מיעקב אביו ומהאחים שלו במשך זמן של עשרים ושניים שנה, וכל אותו זמן לא ידעו כלל מה קרה ליוסף, ולא היה להם אפי` קצה חוט בעניין הזה, ולא עוד אלא שיעקב התאבל אעליו ממש כעל מת, והיה בטוח שלא יחזור עוד, ולמעשה אנו רואים שהכל התהפך בסופו של דבר, ומהמקום הבלתי צפוי, במקום שהם חשבו שלנגדם עומד יריב רציני, הציץ להם יוסף ואמר להם:

"אני יוסף העוד אבי חי", ומבאר המהר"ל שכל זה סימן למה שיהיה עם עשרת השבטים שגלו משומרון מנחלת יוסף, והם נמנים על בית יוסף, ואף אחד לא יודע מה קרה להם, בדיוק כמו שהיה עם יוסף, ואפי` קצה חוט אין בידינו לגלות אותם, ואף שאנחנו עורכים חיפושים בקצוי תבל כפי שערכו אחי יוסף אחרי יוסף, הם עדיין לא נמצאו, ולא עוד אלא שישנם מחכמי ישראל שאף התבטאו עלהים שהם אינם עתידים לחזור בדומה למה שיעקב חשב על סופו של יוסף שהוא אינו עתיד לחזור, [ומה פלא הדבר שלפי מה שגילה האריז"ל רבי עקיבא הוא ניצוץ מיעקב אבינו, ומרומז בשמו אותיות יעקב א`בינו, והוא זה האומר כי עשרת השבטים אינם עתידים לחזור], וככה נמשוך זמן בדומה לעשרים ושניים השנים שהיה יוסף תלוש מאחיו, ופתאום בבת אחת יצוצו לעינינו אחינו עשרת השבטים, ויקראו בחיל: אנחנו עשרת השבטים, העוד אבי חי". מי יתן שתחזינה עינינו בהתגשמות המשאלה הזאת במהרה בימינו. אמן. בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה