הלכות ומנהגים

האם צריך ליטול ידיים של תינוקות בבוקר?

  • א' אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב!

יש לי תינוקת בת 4 חודשים בערך, ורציתי לשאול האם מחובתי אני צריכה לעשות לה נטילת ידיים בכל בוקר  (וזה אכן מה שאני עושה)? ואם כן מאיזה גיל עושים לתינוק נטילה בבוקר? האם גם מגיל אפס?

תודה מראש!

תשובה

שלום רב,

מעיקר הדין אין חיוב ליטול ידיים לקטנים אלא מגיל חינוך ומעלה, ומכל מקום ראוי להדר לעשות גם לתינוקות נטילת ידיים בבוקר, משום שהם נוגעים במאכלים, וגם כדי שיגדלו בטהרה ויהיו גידולי קודש.

מקורות: כן מבואר בשלחן ערוך הרב מהדו"ב (סימן ד סעיף ב) שאין חיוב ליטול ידיים לקטנים אלא מגיל חינוך ומעלה. וכן פסקו בשו"ת דברי יציב חלק א' (סימן א) ובשו"ת ציץ אליעזר חלק ז' (סימן ב שאלה ד וה) ובספר הליכות שלמה חלק א' (פרק כ בדבר הלכה אות כה).

אולם יש עניין ליטול את ידיהם עוד קודם לכן, וכמו שכתב המשנה ברורה (סימן ד סק"י) בשם הפרי מגדים, שיש ליזהר שהקטנים יטלו ידיהם בשחרית כי נוגעים במאכל. ומשמע שגם קודם לגיל חינוך יש להיזהר בזה, דאי לאו הכי לכאורה היה לו להצריך ליטול ידיהם של הקטנים מדין חינוך. ולפי טעם זה יש אומרים שיש להיזהר ליטול ידיים לקטנים מאז שהם מתחילים ללכת, כי אז שייך שיגעו במאכלים בידיהם (ספר הליכות ישראל סימן א בשם הגרי"ז גוסטמאן זצ"ל, וספר פניני תפילה עמוד סד בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

והטעם השני מבואר בדברי בעל הפלא יועץ זצ"ל בספרו חסד לאלפים (סימן ד סעיף יג) שכתב, ומה טוב ומה נעים לרחוץ ידי הקטנים המוטלים בעריסה, כדי שיגדלו בטהרה גדולי הקודש. ע"כ. ולפי טעם זה יש עניין להדר ליטול ידיים לתינוקות גם לפני שמתחילים ללכת כדי שיגדלו על טהרת הקודש.

בברכה

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נטילת ידיים בבוקרחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה