חברה והשקפה

האם דיכאון נובע מגאווה?

  • ז' תמוז התשפ"ג
אא

שאלה

לכבוד הרב דניאל בלס.
ידוע שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. יש כאלה שטוענים שדיכאון שייך לחלק של יראת שמים, כי זה נובע מגאווה, בשונה ממחלות בגוף שהן בידי שמים...
אני סובלת כ-15 שנה מדיכאון. מקבלת טיפולים הכי טובים ונלחמת להרגיש טוב וגם עובדת קשה על המידות ועל האמונה. פשוט עושה כל שביכולתי! יש תקופות של שיפור ותקופות של נסיגה.
חוץ מההתמודדות עם הסבל של הדיכאון עצמו ושל חוסר היכולת להקים משפחה אני מתמודדת גם עם הסבל של נקיפות המצפון שאולי אני מביאה את זה על עצמי? לא עובדת מספיק על ענווה ואמונה. כמו שהרבה אומרים לי...
רציתי לשאול מהי האמת? האם דיכאון הוא כמו כל מחלה שהשם גזר על האדם או ניסיון של עבודת המידות?
ועוד שאלה, האם יכול להיות אדם שזה כל תיקונו בעולם הזה? לא להתחתן ולא ללדת ילדים אלא רק להלחם כל החיים במצבים נפשיים???
תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

צר לי מאוד לקרוא על מצבך. בעזרת השם ייטב לך!

דיכאון קליני אינו נובע מגאווה, ואינך צריכה להרגיש אשמה בגללו. ההיפך הוא הנכון - הוספת אשמה רק תגביר את הדיכאון, שיש בו נטייה לשנאה עצמית. עליך להוסיף בלבך אהבה לעצמך - ולא להאשים עצמך או להאמין בהאשמות של אחרים - שלא עמדו בנסיונותיך ולא מבינים את גודל הקושי והצער שבו. אמרו חז"ל: אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו.

עליך לבקש לאהוב את עצמך כפי שאת ברגע זה, ומכאן ואלך כל תוספת של אמונה וענווה הם רק מתנה. בונוס. אך לעולם אל תציבי תנאים לאהבה עצמית. אהבי את עצמך בראש ובראשונה ללא תנאים - כפי שהקב"ה אוהב אותך, שהרי הביא אותך לעולם הזה לפני שהיתה לך בחירה בין טוב לרע, ונתן לך את מתנת החיים. 

הדיכאון הוא אכן כמו מחלה, אשר ניתן לשפר את תסמיניה על טיפול מתאים (טיפול רגשי, תזונה נכונה, כושר וכדו'),אך ניסיון זה נקבע בשמים. ראי קטע וידאו של הרב זמיר כהן בנושא:

https://www.hidabroot.org/video/60936

עבודת המידות היא תוספת חיובית המועילה לשיפור החיים, אך אינה תחליף לטיפול בדיכאון.

איננו יודעים חשבונות שמים. ישנם אנשים שירדו לעולם הזה עם תיקון קשה של עקרות, ואחרים עם בעיות נפשיות שונות. אלו נקבעו לנשמה טרם ירידתה לעולם הזה, אך אינם מבטלים את תכליתה. גם לאנשים שסובלים מבעיות - יש הרבה נקודות של אור בחייהם, מצוות שבכוחם לקיים, ושכרם לעולם הבא הוא נצחי. אמרו חז"ל שגדולה מצווה אחת בצער יותר ממאה מצוות שלא בצער. הנסיונות הקשים מכפילים את שכרך הרוחני לנצח נצחים.

אולם דעי שמצבך יכול להשתנות לטובה. גם אנשים שסובלים מדיכאון מצאו פתרונות לחיים בריאים, הצליחו להקים משפחות טובות. לכן אל להתייאש, אלא להמשיך לחפש פתרונות ולהתחזק. 

קראי בבקשה במאמרי "אל תתייאש"

https://www.hidabroot.org/article/231233

בעז"ה תתחזקי ותזכי לשלווה ושמחה גם בעולם הזה,

בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דיכאוןבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה