שאל את הרב - כללי

למה הקב"ה לא הקפיד על זה שגם אברהם צחק?

  • י"ג חשון התשע"ט
אא

שאלה

שלום הרב, ותודה מראש על התשובה.
נאמר (בראשית, י"ז, י"ז) "ויפל אברהם על פניו ויצחק ויאמר בלבו הלבן מאה שנה יולד ואם שרה הבת תשעים שנה תלד" בפסוקים שאח"כ נאמר (בראשית, י"ח, י"ב) "ותצחק שרה בקרבה לאמר אחרי בלתי היתה לי עדנה ואדני זקן" כלומר גם אברהם וגם שרה צחקו למשמע בשורת הולדת הבן. מדוע שאל הקב"ה "למה זה צחקה שרה", ואילו על צחוקו של אברהם לא שאל הקב"ה??? (זוהי שאלתו של בעלי, אברך בכולל הלכה, ואני מביאה אותה בשמו)
תודה וכו"ט
יעל

תשובה

שלום רב,

שאלה נכונה מאוד, ומצאנו בזה שני הסברים:

א. אונקלוס (בראשית יז יז) תרגם את הפסוק "ויפל אברהם על פניו ויצחק" - ונפל אברהם על אפוהי "וחדי", דהיינו לשון שמחה. ואילו על הפסוק (בראשית יח יב) "ותצחק שרה" תרגם: "וחיכת" שרה, שהוא לשון לגלוג. ולפי זה כתב רש"י (בפרק יז שם) למדת שאברהם האמין ושמח ושרה לא האמינה ולגלגה, וזהו שהקפיד הקדוש ברוך הוא על שרה ולא הקפיד על אברהם.

ב. האור החיים (בראשית יח יג) כתב הסבר אחר, וזה לשונו: אכן הנכון הוא כי הקדוש ברוך דקדק בדבריו טעם הקפדתו על שרה ואל על אברהם, ותמצא כי אברהם בעת הבשורה צחק מה שאין כן שרה לא צחקה בעת שנתבשרה אלא בעת שראתה עדנה כאומרו ותצחק שרה וגו' אחרי בלותי היתה לי עדנה, הרי זה מגיד כי לא נתאמת אצלה הבטחת הלידה עד אחר שראתה השינוי ועל זה הקפיד ה', והוא אומרו למה זה צחקה פירוש על צחוק זה אני מקפיד ולא על צחוק שלך, והטעם כי צחוק זה כוונתה לומר "האף אמנם" שנתאמת אצלה אחר מעשה שתלד, וזה יגיד כי לא האמינה ולא סמכה דעתה על הבטחתי אותה כי הוא דבר פלא, היפלא מה' דבר וגו'.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אברהםשרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה