הלכות ומנהגים

האם צריך לשמור נגיעה מילדים מאומצים?

  • י"א חשון התשע"ט
אא

שאלה

שלום הרב, עלתה שאלה בנושא האימוץ והשאלה היא האם זוג שלא יכול להביא ילדים לעולם או שיכול וכבר יש לו ילדים ומאמץ ילד כבר בגיל שלוש ארבע שבועות האם בהמשך שהילד או הילדה יגדלו האם האב צריך לשמור נגיעה מהילדה או האמא מהילד? ואם לא.. יש דעות שמתירות? ומה נפסק להלכה? תודה רבה ויום מצוין!

תשובה

שלום רב,

יש מי שצידד בדרך של לימוד זכות להתיר לאב להתייחד עם בת מאומצת וכן לגעת בה וכן לאם להתייחד עם בן מאומץ ולגעת בו באופן שאימצו אותם לפני שהגיעו לגיל איסור יחוד (דהיינו בת לפני גיל שלוש ובן לפני גיל תשע), אולם הסכמת שאר הפוסקים שאין שום היתר בזה וצריך להיזהר בילדים מאומצים מאיסור יחוד וכן להיזהר בשמירת נגיעה - בבת מגיל שלוש ובבן מגיל תשע.

מקורות: בשו"ת ציץ אליעזר חלק ו' (סימן מ פרק כא) וחלק ז' (סימן מד) צידד להתיר בזה בדרך של לימוד זכות. ע"ש. אולם הסכמת שאר הפוסקים שאין להקל בזה כלל, וכמו שהובא בספר קריינא דאגרתא חלק ב' (סימן קכא) מכתב משנת תשכ"ה מגדולי הדור של אותה תקופה, להזהיר את המאמצים ילדים או ילדות, לא להשכיח מהם שמות ההורים האמיתיים ולהזהיר על איסור היחוד וחיבוק ונישוק, ובאו על החתום הרב דוב בריש וויידנפלד, הרב זלמן סורוצקין, הרב יחיאל יהושע מביאלא, הרב ישראל יצחק רייזמן, הרב עזרא עטייה, הרב בנימין מנדלזון והרב יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל. ע"ש.

וכן יעויין עוד בשו"ת מנחת יצחק חלק ט' (סימן קמ) ובספר שערי הלכה ומנהג (חלק אבן העזר עמודים מד-מה) ובשו"ת שבט הלוי חלק ו' (סימן קצו) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תשעז) ובספרו אורחות הבית (פרק יד סעיפים לח-מא).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יחודשמירת נגיעהילדים מאומצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה