עבודת ה' מתוך אינטרס אישי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! 1.האם מותר להציב תנאי למשל אני מצידי יתפלל ויתחזק ומצד ה` אני יעשה זאת בשביל לקבל ממנו הצלחה? האם מותר לעשות זאת או שאפילו זה נקרא חוצפה משום שאני צריך לעבוד את ה` בכל ליבי ולא מתוך אינטרסים אישיים? 2. האם זה נכון שהפרשת מעשרות ושמירת השבת מביאים לצמיחה כלכלית של האדם? ואם כן אז אומרים שכבר נקבע שכרו של האדם בראש השנה לשנה החדשה אז מה זה משנה אם נפריש מעשרות או נעבוד יותר או פחות הרי במילא השכבר נקבע מראש...? 3. האם מותר לי לבקש רשות משמיים שסבא או סבתא שלי ז"ל יתגלו אליי בחלום כדי שישלחו לי מסרים חשובים מהשמיים? והאם לא צריך לפחד מהתגלויות בחלום כי זה קצת מפחיד שחשובים על זה..? 4. למה בסוגייה שבתלמוד `תנורו של עכנאי` כשאומר רבי יהושע `לא בשמים היא` ורבי ירמיה מפרש אותו בכך שההתורה כבר ניתנה מהשמיים וכעת קובעים את הדברים על פני האדמה ולכן האדם מפרש את התורה כרצונו ומתאימה למציאות חייו? האם באמת לזה התכוון רבי יהושע? ומדוע בכל זאת דיברו כך, אפילו שזה היה מצב של מחלוקת, אם כיום שמעתי שיש לא מעט חילונים שנשענים על סוגייה זו ואומרים שבסוגיה עצמה נאמר ע"י רבי יהושע ורבי ירמיה שהאדם מפרש את התורה כרצונו ולכן אין להחמיר כ"כ בעניין הרוחניות ושמירת המצוות? מה אפשר לומר לאנשים החושבים כך? 5. האם זה בסדר שחז"ל המון פעמים הוציאו פסוקים מהתנ"כ והדביקו אותם לדבריהם כדי לבסס את טענותיהם? הרי הם הוציאו את הפסוק מהקשרו ופירשו אותו כרצונם לפי דבריהם... 6.האם זה נכון שאומרים שארון הברית נמצא באתיופיה? או שמא כאן בא"י? האם אי מציאתו היא חלק מהעונש של עם ישראל על עברם? והאם בביאת המשיח ארון הברית ישכון בירושלים בבית המקדם השלישי ב"ה? 7.האם זה נכון שיש קשר ישיר בין רמת רוחניות גבוהה לבין הצלחה בגשמיות? 8.האם זה טוב לעשות ימי שתיקה כדי לטהר את הדיבור והלשון? 9.בעבודת תיקון המידות- האם צריך לעבוד על כמה שיותר מידות בבת אחת או שמא צריך לעבוד כל כמה זמן על מידה אחרת כדי שמידות אלו ישתרשו באדם? 10. האם זה נכון שהמוזיקה והריקוד טובים לנשמה כי הם דברים הקרובים לרוחניות ומרוממים את הנשמה?

תשובה

שלום

כיון ששאלת רבות אענה בקצרה:

1. מותר, כיהודי אין חשש שכיון שלא תענה בקשתך מייד תמרוד ותחזור בך מההתחזקות.

 2. נכון, גם זה נלקח בחשבון, דברים אלו משנים את הגזירה משורשה , והרי אתה כאדם חדש.

 3. מותר לך, רוב הסיכוים שזה לא יקרה וגם אין בזה כל תועלת .

 4. יש כללים לפירוש התורה, ופירוש שסותר את עצם החיוב לקיים מצוות כמובן אינו נכון. ביחס לעצם הסוגיה ההיא הרחבתי בעבר ותעיין במאגר התשובות.

 5. חז"ל לא מדביקים פסוקים להבנתם, אלא לוקחים את הבנתם מפירוש הפסוק. פעמים שקיבלו מהרב שלהם הלכה בלי מקור, והם דרשו בעצמם מקור לאותה הלכה שקיבלו.

 6.כלי המקדש חלקם אבדו חלקם נגנזו. לעתיד לבוא יחזרו לבית המקדש, איפה הם כיום אין לי מושג.

 7.השאלה היא מהי הצלחה גשמית, לעצם הענין נאמר " ולא ראיתי צדיק נעזב" כתוצאה מהתחזקות וזאי שלא יגיע נזק , רווח? זה שאלה מה טוב לאדם, כמו שנאמר יש עושר השמור לרעת בעליו.

 8.רק אם זה לא מזיק לנפש, ולא גורם לריחוק מהחברה.

 9. מידה מידה. תפסת מרובה לא תפסת. 10.נכון.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה