השקפת התורה ביחס לחידושי המדע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

נראה שמדע בחלק מהישגיו עוקף את התורה ומשאיר אותה ואת פוסקי ההלכה ואנשי רוח הדתיים מעט נבוכים. אתן שתי דוגמאות מחידושי המדע ואבקש תשובה של ההלכה בנוגע אליהן וההשקפה של התורה בנוגע לחידושים כאלו. הראשונה זו הפריה מלאכותית לסוגייה היום אפשר לשמר תאי זרע ולקחת מנפטר.האם על פי ההלכה זה מותר בשני המיקרים גם בעקרות של הגבר וגם במיקרים בהם ההעקרות היא באישה? ובנוגע לשאיבת זרע מנפטר השאלה היא יותר מסובכת...כי האם גם באפשרות שהאדם במותו יוכל לקיים מצוות פריה ורביה אסור גם באופן כזה לשאוב תאי זרע ולבצע הפריה?אם כן למה אסור? והשניה היא בנוגע להארכת תוחלת החיים. החמצן מחד גיסא הוא חלק מהאויר המאפשר לנו לנשום ומאידך גם הגורם להזדקנות לאחרונה ראיתי מחקר שערכו בתולעים ושהזריקו להם חומר נוגד חמצון שבניגוד להורמון הגדילה אשר לעיתים הוא מסוכן הוא האריך את חייהם פי 3.אם וכאשר זה יבוצע באדם תוחלת החיים תעלה פי 2 לפחות.האם מותר להאריך לעצמנו חיים האם אין כאן שליטה מסויימת בטבע?? מהי העמדה ומהי ההשקפה ההלכתית בנוגע לחידושים כאלו?

תשובה

שלום אלירן

שאלות יפות, ודנים בהם פוסקי ההלכה כל יום, כאשר מגיעים לפניהם שאלות אלו לפסיקה. אני לא פוסק גדול ולא חקרתי את הנושא לכן לא הכנס לצצד ההלכתי מעשי של הדברים. ישנם אתרים העוסקים ברפואה והלכה ותוכל למצוא שם התיחסות רחבה לכל הנושאים שהבאת.

באופו כללי אתה צריך להבין: יש לנו את הכללים לכל דבר ואין שאלה שאין לה התיחסות או דימוי בגמרא או בתלמוד, קשת הנושאים שההלכה מתייחסת אליהם כל כך רחבה, שאין נושא שלא יתכן למצוא לו דימוי והכרעה, אבל בשביל כך אכן צריך להיות תלמיד חכם בעל שיעור קומה גדול, שידע לבחון את הדבר מכל ההבטים והצדדים, דבר שאין בכוח אדם פשוט לחשב ולהכריע.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה