חגים ומועדי השנה

האם מותר לאכול בוטנים ושקדים בראש השנה?

  • כ"ה אלול התשפ"ג
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני יודעת שנוהגים לא לאכול אגוזים בראש השנה משום שזה גימטריה של חטא, רציתי לשאול האם מותר לאכול בוטנים ושקדים? בתודה מראש

תשובה

שלום רב,

המנהג הוא להימנע גם מאכילת בוטנים ושקדים בראש השנה.

מקורות: הנה יש שני טעמים למנהג שלא לאכול אגוזים בראש השנה וכמו שכתב הרמ"א (סימן תקפג סעיף ב) יש מדקדקים שלא לאכול אגוזים שאגוז בגימטריא חטא, ועוד שהן מרבים כיחה וניעה ומבטלים התפילה. ע"כ. ולפי הטעם הראשון יש בעיה דווקא באכילת אגוזים, אולם בשאר מיני פיצוחים כמו בוטנים ושקדים לית לן בה. אמנם לפי הטעם השני לכאורה גם בוטנים ושקדים בכלל המנהג. ועיין בספר יוסף אומץ (אות תתקעז) שכתב, שטעם ב' הוא העיקר, שלא יבא על ידי אכילת האגוזים לכיחה וניעה בשעת התקיעות ויתבטל הוא ואחרים משמוע התקיעות. ולפי זה נראה שיש להימנע מאכילת בוטנים ושקדים בראש השנה. וכן הובא בספר אשרי האיש חלק ג' (פרק יד סעיף ז) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהמדקדקים שלא אוכלים אגוזים בראש השנה, גם מה שאינו אגוזים ממש, כמו פיסטוק, שקדים ובטנים, המנהג הוא שלא לאוכלם, מפני שמרבים הכיח, ויפריעוהו בתפילה.

וביוסף אומץ שם כתב, שכיוון שהטעם הוא שלא יפריע לו הכיחה וניעה בשעת התקיעות, לכן ביום ב' דראש השנה אחר התקיעות אין לדקדק בזה. ע"ש. אמנם הרמ"א כתב שהקפידא היא משום שהכיחה וניעה מבטלים התפילה, ולפי זה לכאורה גם אחרי התקיעות ביום ב' דראש השנה יש להיזהר בזה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סעודות ראש השנהמנהגי ראש השנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה