הלכות ומנהגים

שתי טענות נגד היהדות

  • ג' סיון התשע"ח
אא

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום.
שתי טענות ששמעתי נגד היהדות, ואשמח לשמוע את תשובת הרב.

1. בספר שמות פרק כ כתוב שאסור לבנות את אבני המזבח גזית, העיקרון הוא כמו שאני מבין אותו שאסור להניף עליהן ברזל. אני לא בקיא בצורת המזבח אבל מהתמונות שאני רואה באתר המקדש, או בספרים על המקדש נראה שהמזבח מסותת, ממש ישר. שמעתי שזה נגד התורה, שהוא נבנה גזית.

2. קראתי מישהו שכותב שעל פי התורה רק לגבהים מותר לעשות שימוש כלשהו בשמן המשחה. ואז הטענה היא, איך שמואל הנביא ע"ה שלא היה כהן, משח את שאול המלך ואת דוד המלך.

תודה רבה ובהערכה עצומה,
יוחאי ברזילי.

 

תשובה

שלום וברכה,

1. בתורה נאמר בפירוש: "וְאִם מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה לִּי לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ" (שמות כ, כא).

איני בקיא בנושא, אך ייתכן שהאיורים שראית לא נועדו להיות מדוייקים, אלא רק לצייר רושם כללי של צורת המזבח. המזבח היהודי היו עשוי מאבנים לא מסותתות, כפי שנראה לדוגמה שחזור מזבח יהושע בהר עיבל. 

אם כי ייתכן שיש פתרון אחר לשאלתך: קראתי במאמר "הסודות של חצור" כי בניית המזבח הישראלי נעשתה במלאכת מחשבת, בחיפוש אחר אבנים תואמות זו לזו (בדומה לבניית פאזל), ובמילוי מלט בין החריצים, מה שהיה יכול להשוות להן בסופו של דבר מראה מסותת וחלק.

לעומת המזבח (שנאסר לבנות מאבני גזית), את בניין המקדש בנה שלמה מאבני גזית שנחצבו רחוק מאתר המקדש:

(מלכים א, פרק ו, פסוק ז'): ""וְהַבַּיִת בְּהִבָּנֹתוֹ אֶבֶן שְׁלֵמָה מַסָּע נִבְנָה; וּמַקָּבוֹת, וְהַגַּרְזֶן, כָּל כְּלִי בַרְזֶל, לֹא נִשְׁמַע בַּבַּיִת בְּהִבָּנֹתוֹ"" 

2. חיפשתי, אך לא מצאתי מקור האומר שרק לכהנים מותר למשוח מלך בשמן המשחה. אם נכונה הטענה, כנראה שהנביאים כלולים במעמד הכהנים/סנהדרין שרוח הקודש נחה עליהם.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מזבחכהנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה