כיצד מפרישים תרומות ומעשרות?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, אם תוכל לענות לי ולפרט כיצד מפרישים מעשר מפירות וירקות?

תשובה

שלום

עדיף לקנות פירות וירקות בחנות שיש לה השגחה להפרשת תרומות ומעשרות כי ההלכות רבות ועדיף שמי שמומחה לדבר יעשה הכל כמו שצריך. כמעט בכל עיר וישוב בישראל אפשר להשיג כיום תוצרת מעושרת.

אולם אם את נמצאת במקום שיש לך רק פירות וירקות שאינן מעושרים השתמשי בנוסח שאעתיק לך כעת, אולם אני מתנה איתך שאם לא תביני משהו תשאלי שוב, ולא תפסקי על דעת עצמך.

נוסח וסדר הפרשת תרומות ומעשרות, כאשר נדפס עפ"י הוראת החזון איש - ומקובל להחרדים שבא"י – ואם הפירות הם טבל וודאי, היינו תוצרת שבטוחים כי עדיין לא הופרשו ממנו המעשרות בשום שלב, מקדימים לברך אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על הפרשת תרומות ומעשרות.

נוטל מן הפירות מעט יותר מאחד ממאה ומבדילו מן השאר ואומר: יותר מאחד ממאה שיש כאן הרי הוא תרומה גדולה בצד צפונו, אותו אחד ממאה שיש כאן ועוד תשעה חלקים כמותו בצד צפונו של הפירות הרי הוא מעשר ראשון, אותו אחד ממאה שעשיתיו מעשר ראשון עשוי תרומת מעשר, ומעשר שני בדרומו, ומחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחילול מעשר שני ורבעי, ואם צריך מעשר עני יהא מעשר עני בדרומו, אם הוא רבעי יהא מחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שיחדתיה לחילול מעשר שני ורבעי, הערות צריך להניח חמש שקל במקום משומר שיהיה מיוחד לפדיון מעשר שני. את המטבע צריך לאבד בערב פסח של השנה שלפני שמיטה, וכן בערב פסח שלש שנים אחרי שמיטה.

מי שאינו בקי או שאינו מבין מה שכתוב כאן יכול להפריש יותר מאחד ממאה מהפירות, ולומר: כל ההפרשות וחילול מעשר שני ורבעי יחולו כמו שכתוב בנוסח שברשותי כדת. את התרומה אין לאבדה דרך בזיון.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה