שמירת השבת כשמסביבי כולם מחללים אותה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שבוע טוב כבוד הרב... מאז שהייתי בסמינר אני שומרת שבת כבר יותר מחודש, וזה עושה לי מאוד טוב... אני חוזרת בתשובה אך כל משפחתי חילונית ובשבת רואים בבית טלוויזיה, נסיעות, סיגריות וכו.. יוצא שאני מברכת אחרי האוכל ויש טלוויזיה ברקע (ולבקש להנמיך לא עוזר), לפעמים אני מוצאת את עצמי קצת מקשיבה, (האם זה ברכה לבטלה??) או שכל המשפחה בבית ויש ילדים קטנים אז אני בסלון עם כל המשפחה, משחקת אתם ויש טלוויזיה ויש סיגריות סביבי, האם אני מחללת שבת?? אני שומרת בחדר שלי עם שעון שבת, ושאני יוצאת לסלון יש מזגן שדולק, האם אני יכולה לשבת במיזוג אפשר לקרוא לזה גם להתענג מהמיזוג שהרי הדליקו אותו בשבת?? בנוסף אני קולטת שאמא שלי עושה לי הנחות, נגיד כיביתי בהרגל (לצערי) את האור בשירותים, אז שאני עוברת ליד השירותים אני מגלה שהדליקו לי חזרה, או יושבת לאכול וכדאי שאני לא אוכל באור נמוך, היא מדליקה לי את האור.. אני יודעת שהכוונות טובות, אך מה ההשלכות של זה?? איך אני יכולה לשמור שבת יותר טוב????? המון תודה יעל

תשובה

שלום

העיקרון המנחה הוא שאסור ליהודי ליהנות ממה שעשה יהודי אחר בחילול שבת, אולם הוא לא חייב לצאת מהחדר או הדירה, שבו הדליקו את החשמל, המזגן, החימום, ולכן אסור למשל להתקרב למזגן בכוונה ליהנות, או להתקרב לחימום בכוונה להתחמם, אולם בדרך אגב שהוא שוהה בדירה ונהנה ממה שנעשה אין איסור בדבר, ואינו חייב לצאת משם.

אף שהרקע מסביבך הוא לגמרי ההיפך ממה שהשבת מסמלת, מכל מקום אם את שומרת את השבת, אין בשהיה בסביבה כזאת משום חילול שב, ולפעמים כשהנסיון גדול כך השכר רב לאין ערך.

אולם ברור כי עדיף ורצוי מאוד לשהות במשך שבת בסביבה השומרת שבת, ולכן במקרה שלך ראוי לעשות השתדלות להתארח בשבת במקומות הנוחים לך, שבהם השבת נשמרת כמו שצריך [בירושלים, אני ידוע על מקומות מצויינים של אירוח בשבת ברמה מאוד גבוהה אף ללא תשלום], ואם בעתיד תירשמי ללמוד במדרשה כל הבעיות הללו יסתדרו על הצד היותר טוב.

כנ"ל גם לענין הטלויזיה, אסור להתקרב והטות אוזן לשמוע, אולם אם בישיבתו שם בלא רצון שומע גם את הטלויזיה אין איסור בדבר, ויש על זה סימוכין מדברי החפץ חיים לענין שמעית לשון הרע.

ברכה כשהטלויזיה דולקת אינה ברכה לבטלה, אולם אם רואים דברי ערווה בעת הברכה יש מקרים שהברכה היא לבטלה. בברכה -

מנשה ישראל , כמתנהגת


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה