נשים ביהדות - לימוד תורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, קראתי בספר שנשים צריכות "להכין פשטידות" כל החיים ולא להתערב בלימוד תורה בפרט של בעליהם (ובכלל). אני לא מצליחה להבין את העיניין הזה. אשה, כמו איש- ייצור אנושי בעל דעת, מחשבה, חכמה, רגש וב"ה כל שאר המרכיבים שישנם בבריאה-הכל קיים גם באשה (ויש סוברים אף יותר..) מדוע אם כן, אשה עפ"י היהדות צריכה "לאפק" את כל זה בתוכה ולהסתפק בלעשות כביסות ולהחליף חיתולים, (שגם בתוך מעשים אלו, אפשר כמובן להכניס את השם ואין בזה שום פסול. להפך. זו מעלה שדווקא ממקום ה"שיפלות" ניתן לגלות את האלוקות). מדוע אשה לא יכולה להתפתח בכיוונים שונים עפ"י רצונותיה? למשל- אני, בתור אשה, מרגישה שיש לי כח שכלי ורצון שכלי להתפתח ולצמוח עוד כ"כ הרבה. וזה לאו דווקא אומר שאני ישתמש בכח זה לרעה חס וחלילה, אלא לתועלת. לעזרה. גם לעצמי וגם לסביבה. מדוע יש גישה כ"כ שלילית לגבי התפתחות האשה ביהדות? זה נורא מפריע לי. אשמח אם תוכל לענות לי באופן מעמיק לגבי עיניין זה. תודה מראש

תשובה

ישנו מכתב של הרב קוק שכתב לבנו יחידו וכלתו בנושא זה . תוכן דבריו הם כך: אברהם אבינו לא נזקק לספרי קודש וכן שאר האבות עד קבלת התורה. מבאר הרב קוק לימוד תורה מתוך הכתב והזדקקות לספרים. זה בדיוק כמו תרופה .

אנשים חולים זקוקים לתרופה כדי להגיע לרמה של תפקוד בריאה . הגברים סובלים ממחלה קשה מאד שזה ריחוק מרוחניות וקדושה. יצרים קשים. גוף גס. וכו. אם לא ישיקעו עצמם בלימוד תורה "ויברחו" מהעולם הזה אל הספרים הם ישארו חולים ומצבם ילך וידרדר. נשים נולדות בריאות הרבה יותר מהגברים. ואינם נזקקות לאותה רפואה והשתקעות בכתובים. היא בריאה מטבעה מחוברת לקב"ה . רוחנית. ועדינה נפשית .

אם היא תשקע בכתובים היא רק תצמצמם את כוחות נפשה ותפסיד את נשיותה. כדאי לכל אשה לקרוא את המכתב שלו , ולראות באיזה קנאה הוא מדבר ממצב הנשים וממעלתם האישית. את צריכה להבין שכאשה עושה פשטידה , היא עובדת את הקב"ה. היא מכבסת היא עובדת את הקב"ה. היא מנקה היא עובדת את הקב"ה. דוגמא קטנה לדבר : נשים פטורות ממצוות עשה שתלויות בזמן כמו תפילין , ציצית וכדומה. כותבים חכמינו שהטעם הוא כי אין להם זמן לזה.

 הם עסוקות בבית. נשאלת השאלה ממתי זה סיבה לפטור אדם? עסוקה בצרכים אישים זה סיבה לא להתעסק בצרכים של שמים ומצוות? התשובה היא- שביחס למצוות אלו העיסוק בבית הוא גבוה יותר. זאת מצווה שהאשה מקיימת שדוחה את החיוב במצוות אלו. הצורך הגובר היום של נשים אינו נובע מיותר מעלה מדורות קודמים. אלא להפך הנשים בדורינו כמו כל הדור סובלים גם כן מירידה בגדלותם, וחשות שנזקקות לאותה רפואה ששמה תורה. אבל אשה במעלתה הגבוהה אינה צריכה ככל לזה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה