שאל את הרב - כללי

מדוע הקב"ה נתן לאדם את האפשרות של ההנאה בעולם הזה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראשית, אני רוצה להודות לכם על התשובה בקשר להשפעות שונות של תרבויות אחרות על היהדות. כעת יש לי שאלה נוספת... הבנתי את ההשקפה שהקב"ה נתן באדם תאווה, שבמידה ויתגבר עליה יקבל שכר. אך לא השכלתי להבין מדוע ברא הקב"ה באדם את ההנאה? כגון הנאת הריח, הנאת הטעם ואולי ההנאה הגדולה ביותר, הנאת המשכב. לכאורה, התאוה שנתן הקב"ה מובנת, אבל ההנאה לא מובנת. אשמח אם תענו לי בהקדם, במידה והבנתם את שאלתי. תודה ויישר כוח.

תשובה

דבר ראשון, ההנאה נתנה לאדם כדי שירגיש טוב, שמחה והנאה. זו כל מטרת הבריאה, בגדול. לעשות כיף והנאות. כל מאכל, כל ראיה, כל הרחה, כל הנאה מקשר זוגי - זה השפעה של טוב השם לאדם.

אבל כיוון שאנחנו, מאחרי חטא אדם הראשון, מעורבבים עם רע בתוכנו, כל עוד לא נפריד את הרע או לא נכוון לשם שמים בהנאות אנחנו בעצם מוסיפים כוח לרע בנו, מתחברים לגוף ולא לנשמה, ובזה מרחקים את עצמנו מהבורא.

רק לעתיד לבוא, כשיבוטל הרע. ההנאה תיהיה שלמה ונחיה חיים נצחיים של טוב והנאה. הנאה מחטא בפשטות קיימת כי זה עצמו התאוה. ההנאה שאנו חשים זה ממילוי רצון והשגיות של חסר, שזו התאוה וזה מה שקורה בשעת החטא.

באמת ריח נחשב להנאה רוחנית, וזה החוש היחיד שלא היה שותף בחטא אדם הראשון, ולכן אין עבירה שנעשית על ידי הרחה, וזאת ההנאה שאנו עושים במוצאי שבת כנגד הסתלקות הנשמה יתירה - מריחים בשמים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הנאהטוב ורע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה