שמירת שבת, מדוע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

השאלה מופנת לרב זמיר כהן, שאני מאוד מעריכה ומאוד מדבר להגיון שלי (אני רואה בערוץ המקומי את ההרצאות שלך. לפי מה אני יודעת, מה זה אומר לשמור שבת? לדוגמא: מדוע אסור להסתרק? בתורה רשום שבת וינפש, עצם זה שאני לא עובדת בשבת, (מה שאני עושה במהלך כל השבוע) שבת אני נחה אבל רואה טלויזיה (שזה לגבי חלק מעונג שבת, מי אמר או איפה כתוב (לא בפרושים - כיוון שכל אחד מפרש לפי הבנתו ואין דעה אחת ואומרים ששבעים פנים לתורה), שעצם העובדה שאני מסתרקת אני עובדת בשבת ובכך מפרה את מנוחת השבת גם אם תלשתי ע"י כך שערות עדין אין בזה עבודה או למקרה קיצוני יותר, מי אמר שללכת לטייל בארץ ישראל (שזה היום היחידי בו מתאפשר לי ללכת לטייל ולראות את כל היופי שאלוקים ברא) ביום שבת זה הפרת השבת כזה בעצם עונג בדיוק כמו ללכת לבית כנסת ברגל. גם אם אני נוהגת אני לא רואה בזה סוג של עבודה - נראה לי יותר מעייף ללכת ברגל בחום או בקור לבית הכנסת. במהלך השבוע אני קמה כל בוקר ואומרת "מודה אני", לאחר מכן אני עושה נטילת ידיים, לאחר מכן אני כל יום קוראת תהילים, בקיצור לאט לאט אני מוסיפה על עצמי מצווה נוספת שאני יכולה לקיים במהלך היום ולהכניס את המצוות לסדר היום שלי, שאלת השבת היא הכי לא "נתפסת" בהגיון שלי לפי הפירוט הנ"ל. אשמח לקבל תשובה הגיונית לכל החוקים שאנשים הציבו בשמירת השבת, כגון: אסור לפתוח קולה כי זה עושה פססססס, (אני לא חושבת שאלוקים כל כך קטנוני ומתעסק בכאלה "קטנות". אני חושבת שלהיות אדם טוב ועוזר לזולת ומכיר בבורא עולם יותר חשוב מהפססס של הקולה). בכל מקרה אני רוצה להתחיל להגיע להרצאות שלך, כי הנושא בכלל (הדת והאמונה) מאוד מדבר אליי.

תשובה

שלום לימור

מי שמתבונן בתורה רואה שהיא ניתנה בצורה מאד עמומה ולא ברורה. וחייבת להיות דרך שניתנה איתה כיצד לפרשה ולהסיק איך ומה ניתן לבצע למעשה את מצוותיה. על פי אותם דרכי לימוד שחז"ל קיבלו ממשה רבינו נלמד שהאיסור בשבת זה לא התאמצות פיזית.

אלא פעולה ברובד הרבה יותר עמוק שנקראת מלאכה. העולם עצמו נברא בשלושים ותשע סוגי מלאכות . ואותם מלאכות סותרות את המושג וינפש הנדרש בשבת. בשבת אנחנו צריכים להיות במצב של מעין עולם הבא. זאת אומרת עולם מתורן שלא נזקק למלאכות כדי ליצור אותו ואת צרכינו בו. מהו דבר גדול ומהו קטן ביחס לבורא? וכי אדם טוב זה דבר גדול ביחס לבורא האין סופי?הרי אנו ככלום לגביו, לא מעלים ולא מורידים נקודה קטנה ביקום העצום ואין סופי.

אנו יודעים רק דבר אחד רצונו כפי שכתב בתורה, וכיוון שכתב שרצונו שניהיה אנשים טובים אנו מבינים שזה נחשב בעיניו מרוב חסדו למשהו . ובאותו מידה סירוק שער שלא לפי ההלכה נחשב בעיניו, הכל זה אותו רצון כפי שבא לידי ביטוי בתורה. בהצלחה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה