אמונה

התורה שבע״פ

י"ב תמוז התשע"ז | 06.07.17 00:00

שאלה

שלום רב, שאלתי היא: ברורה לכולנו חשיבותה של התורה שבע״פ, אך האם אנו סבורים ובטוחים בקשר בינה לבין התורה שבכתב? האם ישנם איזכורים ברורים בתורה שבכתב לתורה שבע״פ (מעבר ל ״ואלה התורות״) ? מדוע אין כל אזכור לכך לאחר שהותו של משה בהר סיני וכדומה? תודה רבה על זמנכם היקר

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ראה כאן פסוקים נוספים:

https://www.hidabroot.org/article/130320

עם זאת, חשוב להבין שהתורה שבעל פה מבוססת על התורה שבכתב, ובעבר הקדום לא היתה בכלל נפרדת מלימודה. כלומר, היו לומדים אותה בעת ובעונה אחת עם הספר. אב שהיה לומד עם ילדו פסוק כמו "וזבחת כאשר ציויתיך" היה מסביר לבנו את הלכות שחיטה במקום. כשהיה מגיע לפסוק "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" היה מסביר לבנו את הלכות מזוזה שקיבלו הלכה למשה מסיני. וכן הלאה.

התורה שבכתב היא להבדיל אינספור הבדלות כמו "אינדקס" לכל ההלכות שבעל פה. כך שבעבר התורה שבכתב והתורה שבעל פה לא באמת היו מחולקות, אלא נלמדות בעת ובעונה אחת. עם ירידת הדורות נוצר מצב שבו נכתבה התורה שבעל פה במשנה (לפני 2000 שנה בידי רבי יהודה הנשיא), וכך התרבו הספרים. אך עדיין - כל ההלכות בתורה שבעל פה מבוססות על התורה שבכתב, ואינן באמת מופרדות ממנה.

התורה למעשה מלמדת אותנו שמשה רבנו מינה 70 זקנים שלימדו את העם תורה, כי הוא לבדו לא הצליח ללמד את כל התורה כולה. ואם היה מספיק מה שכתוב, אז מה היתה הבעיה שכולם יישבו ויכתבו לעצמם את התורה? אלא צא ולמד שנדרשים חכמים ללמד את התורה, לעיין בה, ללמוד דבר מתוך דבר, ולפסוק מתוכה פסקים והלכות.

אי אפשר להפריד את התורה שבעל פה מן התורה שבכתב. בוא נראה מישהו מסביר מה זה ציצית, ומה זה תפילין, ומה זה גט כריתות, ומה זה שחיטה, ואיך שומרים שבת - בלי חז"ל.  ראה:

http://www.hidabroot.org/article/70961

כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה. 

התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".

בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.

חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).

נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

http://www.hidabroot.org/he/article/2587

בברכה,

דניאל בלס

כותרות מומלצות

הנקראים ביותר

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה