הלכות ומנהגים

מקור הסבר והוכחה לאמונת חכמים

  • ט"ו אייר התשע"ז
אא

שאלה

קרוב משפחה שלי טוען שאמונת חכמים נוגעת רק לרבנים גדולים כמו הרב קנייבסקי או הרב עובדיה. הוא אוהב ללמוד דברים לבד וטוען שכל מה שהרב ה"רגיל" אומר, הוא אומר על סמך דברים שהוא קרא ולמד מספרים קדומים ולכן הוא לא צריך את הרב כדי ללמוד הוא יכול להבין לבד. לדוגמא, כאשר יש שאלה בהלכה והרב אמר א', הבחור יוציא ספר הלכה ויראה שהתשובה היא ב' והרב טועה. הלכות צניעות לדוגמא לדעתו הן מוגזמות והמצאה של רבנים - רק מה שכתוב בגמרא זה נכון. אם רב של קהילה או עיר, או רב מהידברות לדוגמא יאמר משהו - אז "למה שאני אקשיב לו? אני פשוט אלמד את הספר שהוא למד ואבין לבד." אני מנסה להסביר לו שלרב יש סיעתא דשמייא גם אם אין לו רוח הקודש. הדברים שהרב אומר הם דברים שהקב"ה רוצה שנשמע - והקב"ה בעצמו אמר לנו לא לסור מדבריהם ימין או שמאל. כמובן אני לא מדברת על כל אדם הקורא לעצמו רב אלא על רבנים כמו המרצים הבכירים כאן באירגון - הרב זמיר לדוגמא, רב (המוסמך כדיין) ומוסר שיעור הלכות אצלנו בביה"כ, או אפילו רב השכונה. הבקשה שלי היא כזו. הוא רוצה מקורות מספרי הקודש או הרצאה המסבירה בצורה הגיונית על פי השכל למה צריך לעשות דברים "כי הרב אמר" ו"מי אמר שהרב יותר חכם ממני?" אני מקווה שתוכלו לעזור לי. קשה לי מאוד עם העניין הזה וטרם הצלחתי לשכנע אותו. כשסיפרתי לו על הרצאות של הרב יגאל כהן שמאוד חיזקו אותי הוא ענה שאם הרב לומד מחובת הלבבות אז הוא פשוט יקרא לבד חובת הלבבות כי הוא גם חכם. תודה וסליחה על אריכות הכתיבה.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

ככל הנשמע חסר לקרוב משפחה את היסוד הקבוע אצלינו של "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" (דברים יז-ט). ופירש רש"י שם מדברי חז"ל: "אין לך אלא שופט שבימיך".

וכן כתוב בתורה "אחרי רבים להטות"; כלומר מה שיחליטו רוב גדולי ישראל של אותו דור, זהו נקבע כהלכה קבוע לכל הכלל ישראל. [אלא אם כן עדיין אי אפשר לקבץ את שיטתם (כמו שהיה אחרי שנתבטלה הסנהדרין), ואז כל אחד מחוייב לציית לרב שלו עד שייקבץ כעבור הדורות שיטת הרבים, וכמו שנעשה בכתיבת השולחן ערוך (ראה הקדמה לשולחן ערוך)]. 

והטעם לזה, כי הרבה מן ההלכה תלויה ב"שיקול הדעת" ולא רק בקריאת המילים. והתורה הורה לנו שיש לסמוך דוקא על שיקול הדעת של אדם מישראל כזה אשר כבר למד את כל יסודות התורה וההלכה מדורות הקודמים, ועתה בא לעשות שיקול הדעת במצב החדש, עליו ועל שיקול דעתו יש ליהודי הפרטי שבישראל לסמוך. 

ומי שטוען "אני יכול לקרוא בספר ולהבין בעצמי", במילים אחרות הרי הוא טוען: "השיקול הדעת כפי מה שאני  מבין, זהו יותר חשוב להקב"ה מאשר השיקול דעת של יהודי בדור שקיבל סמיכה לפסוק מן הדור הקודם לו, על ידי שלמד ויגע לידע את הפסקים ושיקול הדעת של כל הקודמים לו בכל חלק בתורה שנוגע להלכה זו". 

ואין טענה זו נכונה. 

לכן אין כאן מקום לקושיא "מי אמר שהרב יותר חכם ממני?". כי באמת אם גם הקרוב הזה ילמד את כל המקורות הנוגעים לאותה התחום של ההלכה, וגם יהיה לו בקיאות בהרבה תשובות של גדולי הדורות הנוגעים לענין ההוא והאיך שהם עשו שיקול הדעת במצבים שנזדמנו להם, ויקבל משום יגיעתו הזה סמיכה מרב של הדור הקודם לו - אז נכון הדבר שאז הוא יוכל להיות שוה בחשיבותו לדעת הרב. אבל ככל שלא עשה ככה, הרי דעתו של הרב, היא המקובלת והנרצה לפי כללי ההלכה, והנרצה מאת השם, יותר מדעת אדם שלומד את הענין פעם ראשונה. 

כל הנ"ל בענין הלכה. וכן בענין השקפה, יש ללמוד מקודם את כל ההשקפות המסורות לנו על פי מדרשי חז"ל והאגדות, וכן להבין במצבי "שיקול הדעת" האיך שגדולי ישראל הורו בעניני השקפה בדורות הקודמים; ואז הוא יוכל להיות שוה למי שכבר קיבל ולמד יסודות אלו על ידי שהשקיע לזמן ללמוד את כל הנ"ל ולדעת את רצון השם במצבי הדורות המשתנים. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונת חכמיםפסקלשמוע לרב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה