עולם הבא, היכן מצויין בתורה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, באחד משיעורי התנ"ך בבית ספרי. המורה אמרה שלפי היהדות לא קיים עולם הבא,ושלא מצויין שום פרט בתנ"ך לגבי העולם הבא. ואני מאמין בעולם הבא, ותמיד רבנים וצדיקים מדברים על העולם שאחרי, עכשיו רציתי לדעת אם לא רשום בתנ"ך על העולם הבא אז היכן מצויין וכתוב על העולם שאחרי?.

תשובה

8) אם המורה לתנ"ך שלך מדברת בשם היהדות כנראה שהיא לא רק מורה לתנ"ך אלא גם מזכירתו של אלוקים, מה שצריך לבוא לידי ביטוי בתלוש המשכורת שלה. על כל פנים אני לא מבין מה פירוש המשפט "לפי היהדות אין עולם הבא".

במשך אלפי שנות יהדות האמינו מליוני יהודים בעולם הבא כך הם קיבלו מדורות שלפניהם, ופתאום לאחר כל אותם שנים קם מישהו ומדבר בשמם ובשם האמונה שלהם שהם לא אמורים להאמין במה שהם האמינו. אותו אחד יכול לדבר בשמו אבל איך יתכן לשכתב היסטוריה.

היהדות מאז ומעולם כן האמינה בעולם הבא. לטעון הפוך זו לא חוצפה ואפילו לא בורות. זו פשוט טיפשות. האמונה בעולם הבא לא צצה פתאום יום אחד. זו מסורת שנקראת תורה שבעל פה. התורה שבעל פה התחילה מהזמן הכי קדום שהיא הייתה יכולה להתחיל, מהר סיני.

יחד עם התורה שבכתב ניתנה גם התורה שבעל פה ובה נאמרו יחד עם הרבה דברים, כגון הצבע של התפילין שהוא שחור, וגם שיש עולם הבא על כל המשתמע מכך. היו כבר בעבר כאלו שלא האמינו בתורה שבעל פה, קראו להם צדוקים. אלה הוקעו באותה רמת דחייה שהוקעו הנוצרים מתוך היהדות.

מי שנעים לו להיות באותה ליגה עם הנוצרים הראשונים והצדוקים שיקום ויצטרף לנבחרת שלהם. מדוע העולם הבא לא כתוב בתנ"ך?, זו כבר שאלה יותר הגיונית. אין כאן מקום להאריך, אך בקצרה נאמר כי התורה שבכתב היא בעצם מחזיקה את כל העולם. התורה היא כמו שיקוף של העולם הזה כי כל מה שקיים בעולם נברא מכח התורה והיא המחזיקה אותו, כלומר מעניקה לו חיים.

העולם הבא הוא בעצם עולם שמעבר לתורה. שמה לא מקיימים מצוות ואין אפשרות לחטוא בעברות, כמו שחכמים אומרים "לא ניתנה תורה למלאכי השרת". והתורה בעצמה מתייחסת לכך שהתורה מיועדת לעולם הזה בפסוק השמים לה` והארץ נתן לבני אדם. ולכן כשהייתה מחלוקת בין החכמים בגמרא ויצא קול מהשמיים כפי דעה אחת החכמים לא ייחסו לזה משקל כי התורה נקבעת ליפי מי שקיים בארץ, כלומר שיש לו קשר לחומר ולא לפי מי שהוא נטו רוחניות. לכן עולם הבא לא נכתב בתנ"ך.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה