מי הוא תינוק שנשבה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מדוע אנשים מובחרים - תנאים, ועילויים זוכים לשכר יותר מהפחותים. הרי מה שבעצם גורם לאדם להיות גבוה, ברמה הרוחנית, מאדם אחר, נקבע משמים. האופי שלו הוא דבר קבוע מראש. וגם הדרך שבה הוא מכוון את אופיו, נקבעת מראש על ידי סביבתו דרך חינוכו וכדו`. לדוגמא אם שני אנשים בעלי אותו מזל ואופי ותכונות (לא תאומים), יגדלו תחת סביבות שונות, האחד נניח בבני ברק והשני בקיבוץ. יצאו שניהם שונים במעלתם הרוחנית, והאחד יתעלה מהשני. כך מסתבר שכל מה שיכול להעלות את האדם לדרגה רוחנית גבוהה נתון בידי שמים. וגם אם איש יוצא קיבוץ, חזר בתשובה. ודאי אינו יכול לזקוף לזכותו את התעוררות מחשבות התשובה בליבו, ואת סיבוב הארועים שהשיאו לעשות צעד זה. וכמה מקרים יש אשר בדרך "נס" חזר אותו אחד בתשובה? לדוגמא רבי עקיבא, אשר על דרך ה"מקרה" ראה מה שראה ועשה מה שעשה, הרהר וחזר. ואם לא היתה מסדרת ההשגחה, לא היה זוכה להבחין בדברים הללו כלל? כלומר האם בן למשפחה חילונית שעד סוף ימיו לא חזר בתשובה, יכול לטעון שזה ב"אשמת" ההשגחה שלא סיבבה את תשובתו?

תשובה

כל הדברים שהזכרת נכונים ביחס לתוצאה הנדרשת מהם בעולם,אבל ביחס לשכר העתידי,הוא ינתן רק לפי מדד של השגים מול ציפיות,כל אחד יקבל שכר שווה ברמה השווה לחברו אם עשה את המקסימום לפי המוטל עליו, ורק בוחן כליות ולב יודע כל אחד איזה אפשרויות היו לו לגלות את האמת ולתקן מעשיו.

חשוב לציין שלאנשים גדולים יש גם נסיונות גדולים ואל לנו לקנאות בנסיונתיהם,לדוגמא הגאון מוילנא שהיה בדרגה גבוהה ביותר אמר על עצמו שיש לו נסיון עצום להתבונן בנסתרות שאסור לו להעמיק וללמוד אותם והגם שאמונתנו והשגתו אינם ביכולת התפיסה שלנו כלל בכל אופן יצר הרע לא פסק ממנו בענינים אלו.

ואם ח"ו אדם גדול חוטא בנסיונו ,זה הרי לעין ערוך יותר מסוכן ופוגם מאשר חטאו של אדם בדרגה נמוכה יותר שגם יכולת ההשפעה הכללית שלו על העולם קטנה יותר..


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה