חולי זו השגחה או סטיסטיקה מיקרית??

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

במיקרי מוות וחולי האם זאת סטיסטיקה או השגחה אם זאת אכן השגחה מה הראיה לכך שזאת השגחה ולא סתם סטיסטיקה מיקרית???

תשובה

אין מקרה כלל בעולם,זאת אומרת אין דבר שלא מושגח בהשגחה עליונה הקובעת את מצבו. ישנם שני סוגי השגחה ,השגחה כללית והשגחה פרטית, השגחה כללית פירושה שבדרך כלל אין רצון מסוים וחשיבות אישית לדבר אלא כחלק מן הכלל, ולדוגמא עדר כבשים אין לבעל העדר ענין מסוים בכל כבש באופן אישי ודאגה פרטית לכל אחד כיחיד, אלא ככלל שיהיה לו עדר שיניב רווח ותפוקה מסוימת, וכן הוא בעולם ישנה השגחה כללית שאינה באה לידי ביטוי באופן אישי בכל החלטה אלא ככלל וזהוי ההשגחה על כל אומות העולם.

 השגחה פרטית פרושה התענינות בכל פרט ופרט באופן אישי ורצון ודאגה עליו בפרטיות ,בדיוק כפי דאגת אב לכל ילדיו, שרצונו להם הוא פרטי לכל אחד ,וזהו אופן ההשגחה על העם היהודי. עולם- מלשון העלם, השגחת העולם נסתרת מעין שאינה בוחנת, ונראה כאילו שולט טבע ומקריות בהתנהלותו, וזהו עיקר נסיון האמונה, לא אם יש אלוקים או לא,שזה כל בר דעת מבין שיש בורא, אלא עד כמה השגחתו על העולם ומקריו קיימת ,או שמה לא זהו הנסיון העיקרי.

וכיוון שאין לנו כל תפיסה במהות הבורא בעצמותו,אין אנו יכולים להגדיר מהו דבר קטן בשבילו ומה דבר גדול, ביחס לבורא המבול או דאגה לכאב שניים של ילד קטן זהו היינו הך, רצונו שיעשה הן בדברים שנראים לעינינו גדולים והן בדברים שנראים לעינינו קטנים(כמובן שביחס אלינו יש הבדל ורצון הבורא שלעצמינו נציב כן את היחס והמבט המתאים לכל דבר), ולכן כיוון שהבורא גילה בתורתו שישנה השגחה על העולם ושכר ועונש וכו, היא קיימת בכל פעולה או מחלה וכדומה אבל מתוך הסתר ונתינת אפשרות לנסיון באמונה בכך.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה