תפקידי האישה והבעל עפ"י התנך?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני מעדות המזרח ופעם אצלינו היה נהוג שאשה צנועה נשארת בבית ומנהלת את הבית וגידול הילדים מה שע"פ התורה אופייני לאשה והגבר אחראי לכל מה שמחוץ לבית ואח"כ בערב לומד תורה (וכולם היו דתיים), אך היום יש המון חרדים לומדים כל היום והאישה דואגת להכל, למה זה השתנה והאם זה לא נוגד את ספר היצרן שאשה יותר בנויה לנהל בית ("עקרת בית") וגבר יותר בחוץ?

תשובה

9) התשובה לשאלתך ארוכה, אך מה שאפשר לענות בקיצור שהכל פונקציה של נסיבות. נכון שמבחינה טבעית זה היה אמור להיות כך אך כל זה בימים כתיקונם שעם ישראל בעיקרו שומר תורה ומצוות ואז הנטל של למוד התורה שהוא מקיים את העולם מתחלק שווה בשווה בין כולם. גם אז היה שבט אחד ועוד מיעוט של יהודים שעסקו כל היום בתורה, למשל במצרים חז"ל אומרים ששבט לוי לא עבד בשעבוד אלא עסק בתורה כל יום. ושוב על אף שכל עם ישראל האמין בה` וקיים את התורה.

כיום כשרוב עם ישראל בקושי יודעים שהם יהודים, והקשר בינם לבין התורה והמצוות הוא מקרי לחלוטין. סופגניות בחנוכה, ספריי שלג בפורים, מצות בפסח, מדורה ותפודים בל"ג בעומר. לא יותר מכך. כשזה המצב נוצר הכרח שהחלק בעם שנותר מאמין יקדיש יותר מזמנו ללימוד התורה כדי להמשיך את הקיום של העם.

זה מצב של בדיעבד אך הוא מוכרח. אבל גם במצב הזה זה לא אומר שכל התוכנית השתנתה. את האשה מה שצריך לענין ולעמוד לנגד עיניה זה הבית אותו היא מנהלת, והיציאה עומדת בכפוף לתפקיד העיקרי שלה וזה הבית. שכמה שפחות הבית יסבול מכך. אם הרמה של ההקרבה סבירה והפרנסה היא שולית ביחס לבית, כך זה צריך להיות. אך אם הבית שולי ביחס לעבודה לא לכך התכוונו גדולי הדורות האחרונים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה