בצלם אלוקים, מה פרוש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

נכתב כי האדם נברא בצלם אלוקים. אם כך, כיצד יתכן שבמשך שנים, באיזור אפריקה (בעיקר) - האנשים שם חיים שהם לא חיים כגון: מוות ברעב, גויות מוטלות ברחוב כתופעה שכיחה, רקבון של הגויות וכו`...?

תשובה

אתה לא צריך להרחיק נדוד עד אפריקה. גש לבתי הכלא או אפילו מספיק שתקרא את עמודי החדשות (לא מומלץ לאחר הארוחה) ותגלה הרבה צלמי אלוקים שהתנהגו כפחותים שבחיות הטרף.

זו החידה הגדולה ביותר של העולם הזה. חידה שאיש לא יידע את פישרה לאשורה שהיא החיבור הבלתי ניתפש בין הרוח לחומר. לתופעה זו התייחסו חכמינו בברכת "אשר יצר" כשתיקנו לחתום את הברכה ב"מפליא לעשות". הרמ"א המגיה על השולחן ערוך, ספר ההלכות היהודי, פירש כי הפלא הוא החיבור הלא הגיוני בין רוח השוכנת בתוך גוף קרוץ מחומר. זו חידה אך כך נוצרת הבחירה החופשית של האדם. מאבק מתמיד בין נטית הטוב של הנשמה למשיכה הטבעית של הגוף לחומר למילוי התשוקה והדחפים.

כשבהמה רותמת לצרכיה הגשמיים את הכלי האדיר הזה שנקרא רוח כפי שקורה אצל האדם שבוחר בדרך הרע, נוצרת החיה הגרועה ביותר וזו הסיבה למעשים החייתים הבלתי נתפשים לפעמים שבן אנוש מסוגל לבצע. כך שלגבי המבצעים וגורמים פשעים אלו באפריקה זו אינה שאלה. לגבי הקורבנות, נסתרות דרכי ה` אך המעט שכן ניתן להבין זה שיבשת אפריקה היא בעצם מולדת צאצאיו של חם בנו המקולל של נח. הקללה שניתכה על ראשו עקב התנהגותו הקלוקלת ניכרת באפריקה, היבשת החמה, באדמה דלת המשאבים ובלתי מפותחת וכן ברמת החיים הנמוכה של האוכלוסייה.

יש הוכחות היסטוריות שאין כאן המקום להאריך שאכן זהו האזור בו התיישב חם ובניו. כמו"כ יבשת אפריקה הייתה גם יצואנית מספר אחד של עבדים, גם זה חלק מהקללה של חם שהוא וזרעו יהיו עבדים לצאצאי אחיו שם ויפת. האם הבנים משלמים את חטא אביהם. כמובן שלא והתשובה היא ארוכה ועמוקה. על קצה המזלג אפשר להסביר את זה כך שהחטא וגרורותיו, הקללה, זה כמו פגם גנטי. במצבים מסוימים זו מציאות קיימת העוברת ב"תורשה" מהותית רוחנית. מה שיכולים תושבי אפריקה לעשות זה לנסות ולשפר את חייהם במידת האפשר אך ברור שנקודת ההתחלה שלהם תהיה קשה יותר מכל אזור אחר בעולם.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה