האם יתכן שכתוב בתורה שהעולם בן 6000 שנה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

התורה אומרת שהעולם קיים 5000-6000 שנה, אך מדענים אומרים ויודעים שמודבר על משהו כמו בין 15,000,000,000 לבין 20,000,000,000 שנים. האם אין כאן סתירה?

תשובה

אנו מבדילים בין עובדה מדעית (כגון זו שהעולם כדורי) לבין תיאוריה מדעית (כגון גיל העולם). היסטורית עולם המדע הוכיחה שתיאוריות אשר היו נחשבות כאמיתיות מבחינה מדעית, התמוטטו וקרסו כמגדל קלפים, אע"פ שבימי הזוהר שלהן הסתמכו ונבנו על חשבונות ומימצאים שנחשבו לבסיס איתן.

לעומת זאת, כאשר בידינו נתונים המופיעים במסמך אשר נכתב על ידי בורא היקום וניתן לנו באותו מעמד נשגב ורב הוד-מעמד הר סיני, לעיני מליוני בני אדם, הרי בודאי שנתונים אלה הם הנכונים ולא התיאוריות של הנבראים.

לפי עדות מליוני אבותינו אשר נכחו במעמד הר סיני, הרי מעמד זה התקיים ביום שבת בתאריך ו` בסיון שנת ב` תמ"ח כלומר לפני מעט יותר מ- 3,300 שנה. למדענים הטוענים אחרת אין הוכחות אלא תיאוריות. אף על פי כן, אין התורה סותרת את העובדות המדעיות שמראות על גיל עולם קדום יותר . נסביר את הדברים - בפרשת בראשית פרק ב פ` ז כתוב: "וייצר ה` אלקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה".

המדרש בבראשית רבה פרשה יד מתייחס לפסוק זה: "אמר רבי יוחנן אדם וחוה כבני 20 שנה נבראו. רבי יהודה בר סימון אומר אל תקרי "עפר" אלא עופר". מאיפה למד רבי יוחנן שאדם וחוה נבראו כבני 20 ולא כתינוקות, ומהי כוונתו של רבי יהודה באומרו "עופר"? " טבע האדם שגידול האדם עד גיל 20, ואח"כ אינו גדל יותר בגובהו, ואז הוא תכלית גידולו. לכן אמר כבני 20 שנה ולכן קראו עופר (אל תקרי עפר אלא עופר), כמו בחינת כי האדם בטבעו נולד חלש עד שמתגדל, אך בהמה וחיה מיד כשנולדים יש להם כוח לעמוד ולהלוך כמו הגדולים".

כלומר, האדם הראשון נברא שלם (כבן 20), לא כתינוק שצריך עוד לגדול ולהשלים עצמו, אלא כעופר, שמיום היוולדו כבר יכול לרוץ ולקפץ כמו איל בוגר. באותה פרשה (בראשית) בפרק הראשון פ` יא: "ויאמר אלקים תדשא הארץ דשא עשב מזריע זרע עץ פרי עושה פרי למינהו ..." מכאן למדו רבותינו [מסכת ראש השנה דף יא ]. שהעולם נברא "מוכן לשימוש", "בצביונו ולקומתו".

אומר רש"י: עץ פרי - היינו ראוי היה לטעון (לתת) פרי מיד. אומר ר"ח (רבנו חננאל) כל מעשה בראשית בקומתן נבראו, כלומר גדולים ומלאים (מוכנים לשימוש). יוצא ממדרשים אלו (ועוד רבים אחרים) שכשם שהאדם נוצר בן כבן 20, כך גם העולם, על כל חלקיו וברואיו, נוצרו כאילו עמדו והתקיימו במשך שנים רבות (ואולי אפילו מליונים של שנים).

 למשל - אם היה האדם הראשון חופר מספיק עמוק באדמה, כנראה שהיה מוצא נפט (שהרי נפט צריך הרבה שנים להיווצר בתהליך "טבעי", אך אם העולם נוצר "כבן" מליוני שנים, אז כך גם הנפט), ומן הסתם היה גם כן מוצא שכבות גאולוגיות שונות וכו`. כך גם אם היה כורת עץ עבות - היה מוצא בתוכו טבעות גיל רבות (המראות על אורך שנות חיותו), או באם היה חפץ לרכב על סוס, לא היה צריך לחכות מספר שנים עד שיגדל. קצרה היריעה מלהכיל דוגמאות אין מספר לבריאה שנבראה בצביונה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה