שאל את הרב - כללי

האם אפשר לברך ברכת המזון במקום שלא אכלתי בו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בסד לכבוד הרב שבוע טוב

1.שאלתי זו היא בקשר לברכת המזון מה לעשות? אני בדר´כ משתדלת ב´ה לברך ברכת המזון במקום בו אכלתי וגם לברך בקול. הברכה בקול מאוד עוזרת לי להתרכז בברכת המזון ולכוון בפירוש המילים, אך ביום שבת יש לי קצת בעיה כאשר אנו מסיימים לאכול כל אחד מבני הבית מברך לעצמו ברכת המזון בשקט מוחלט, אך אני כשכולם מסיימים מברכת ברכת המזון בקול נמוך. לחלק מבניי הבית זה קצת מפריע, והם מעירים לי באמצע "תברכי יותר בשקט". אני לא רוצה להיכנס אתם לוויכוחים ועימותים אך מצד שני מאוד קשה לי לברך בשקט אני לא מצליחה בכלל להתרכז. לכן חשבתי לעצמי האם זה בסדר שאת ברכת המזון אברך לי בשקט בחדרי? האם זה אפשרי לברך במקום שלא אכלתי?

2.האם ביום טוב שייך כל העניין של מוקצה כמו ביום שבת? לדוגמא אם יש לי כלים של סעודה, האם אסור לי לשטף אותם כמו שאסור ביום שבת הם הופכים למוקצה? וכן האם בקבוקים ריקים וחפיסות של ממתקים ריקים שנמצאים לי על השולחן האם מותר לטלטל אותם מהשולחן לפח?

3. האם זה בסדר להאכיל ילד קטן באבטיה שיש שם גם שירותים?

4.מה דעת הרב לגבי בחורי ישיבה ספרדים שלומדים בישיבות אשכנזיות? לאחרונה בשידוכים מציעים לי בחורים ספרדים שלומדים בישיבה אשכנזית. אני בחורה ספרדיה ומאוד חשוב לי שהבחור יהיה גם ספרדי כיוון שכאשר אנו באים מאותו רקע יש פחות חילוקי דעות ודברים שונים בינינו.

האם זה יכול להוות בעיה שהבחור לומד בישיבה אשכנזית לגביי כל ההלכות וההנהגות בבית? אשמח לדעת כיצד יש לנהוג בעניין הזה? בתודה רבה רבה מראש...

תשובה

שלום וברכה

1. מותר ללכת לחדר השני, ותכווני מראש שאת הולכת לברך בחדר השני.

2. כלים שצריכים לכבוד שבת מותר לשטפם {אם עשו עירוב תבשילין}, כל לכי מלוכלך אף שהוא אכן מוקצה, מותר לסלקם כדי שלא יסריחו וכדי שיהי נעים לשבת בחדר.

כנ"ל כל העטיפות וכו´.

3. בדיעבד כן.

4. מומלץ ביותר.

אם הבחור ינהג כמנהגי ספרד אין כל בעייה.

גם אם הוא החליט משום מה לנהוג כבני אשכנז [דבר לא רצוי} את יכולה לנהוג כדרכיו בכל עניין.

בברכה - בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהרב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה