שאל את הרב - כללי

האם מותר לזכות את הרבים מכספי מעשר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ברוך שובכם מחופשת החג! זה זמן מה שמטרידות אותי מס" שאלות; 1. האם מותר לזכות את הרבים מכספי מעשר? מה כעיקרון ניתן לעשות מכספים אלו? מהיכן לקחת אותם ומהי הכמות? 2. בעבר שאלתי אם מותר לתרום או להעביר לבני משפחה בגדים שאינני לובשת כבר מחמת שאינם צנועים, והשבת שלא כי זה החטאת הרבים. האם מותר לתרום במקרה שמדובר שאדם שחסר לו וזקוק לזה? 3. טלטול בשבת - ידוע לי שדברים שצריך האדם להשתמש בהם כגון סידור, אוכל וכו", מותר לטלטל. האם מותר לטלטל ספרי אמונה וקודש, כדורים לאדם חולה, מפתח ונייר חתוך (כדי לא להיכשל ולחתוך) כאשר אנו הולכים בישוב שלנו לבית משפחה אחרת לאכול וחוזרים לביתנו? והאם מותר לטלטל עלוני פ´ש מבית כנסת? 4. מהי הכמות להפרשת חלה? 5. קריאת שמע על המיטה - שמעתי שאם אדם רוצה לקרוא ספר ונרדם תוך כדי, מותר לו לומר ק´ש עם ´המפיל´ ללא שם ומלכות ולקרוא את הספר, ויש אומרים שממש לפני שנרדם יאמר שוב פרשה ראשונה של ק´ש. שמעתי גם שמותר לענות למישהו אחרי ק´ש אם הוא קורא לך או שואל שאלה וכו". מצד שני כתוב בקיצוש´ע שאם לא נרדם מיד אחרי ק´ש, יחזור לקרוא כמה פעמים עד שירדם - אין פה ברכה לבטלה? ומה אם האדם נרדם לאחר שעתיים?. וגם כתוב שאם הוא תלמיד חכם יהרהר במה שלמד ובפסוקים וישן מתוך דברי תורה. מה עלי לעשות בסופו של דבר עם כל הדעות השונות הללו? תודה רבה מראש!

תשובה

שלום וברכה

1. מותר.

כל מצווה שאין חובה לעשותה  מותר לתת מספי מעשר.

2. הנזקקות לא מתירה להחטיאו.

אם ישנה אפשרות ללכת עם בגדים אלו בצניעות יש להקל.

3. אין היתר לכל הנ"ל אלא ע"י קטן.

נייר טואלט אפשר להתיר ע"י תחיבה לחצאית וכדו´.

כנ"ל כדורים יש להתיר בשינוי.

4. 1.200 ללא ברכה 1.650 בברכה.

5 הלכה למעשה לכתחילה יש לקרוא את שמע קרוב לשינה ממש ולומר את ברכת המפיל עם שם ומלכות {לפני חצות} גם מי שחושש שלא יירדם מיד יכול לקרוא את שמע והמפיל עם שם ומלכות ואין בכך חשש ברכה לבטלה.

אולם מי שאינו רוצה לישון עדיין ורק נשכב כעת על מיטתו לקריאה וכדו´ עדיך שיקרא את שמע על מיטתו סמוך לשינה, ולפחות את ברכת המפיל יש לומר סמוך לשינה עם הפרשה הראשונה.

כאשר קוראים את שמע עם ברכת המפיל בשם ומלכות אין להפסיק אפילו לצורך גדול, אולם אם לא אמרו עדיין המפיל בשם ומלכות מותר להפסיק לצורך, ולחזור לקרוא את הפרשה הראשונה של שמע לאחר מכן.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה