שאל את הרב - כללי

שאלה דחופה בבקשה תענו תודה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לאחרונה שמעתי את סיפורם של ר` מאיר ואישתו ברוריה ועלו בי מספר שאלות קשות אקווה שמשהו יוכל לעזור. הסיפור הוא כזה: ר` מאיר בעל הנס למד עם תלמידיו על כך שנשים דעתן קלה וברקע שמעו את אשתו ברוריה מצחקקת, שלח ר` מאיר את אחד מתלמידיו לפתות את אשתו, אחד התלמידים הצליח. ברוריה שהבינה את חטאה התאבדה כי לא יכלה לשאת בעוון זה. שאלותי הן: איך יכל ר` מאיר לשלוח תלמיד חכם לקיים חטא מסוג זה?? אשתו???. שאלה שניה: למה ברוריה התאבדה? מה אין כפרה ומחילה לעוון הזה? הרי מי שמתאבד בכלל אין לו סיכויי לעולם הבא. היא הרי הית פוסקת הייתכן שממנה למדים שאין מחילה לעוון זה. אין סליחה וכפרה???

תשובה

כמה דברים לא מדוייקים:

א. רבי מאיר לא אמר לתלמיד שיחטיא אותה ח"ו, אלא שיפתה אותה, עד שתסכים לחטוא, ותיווכח שדברי חז"ל כי נשים דעתן קלות להתפתות נכון ומדוייק. אבל בפועל הוא לא החטיא אותה, אלא כפי שכתוב בספר הקדמון שלשלת הקבלה, שרבי מאיר נכנס במקום התלמיד, וגילה לה את העניין, בכדי שתודה לדברי חז"ל.

ב. רב מאיר החליט שכך ראוי לנהוג, אחרי שאשתו שהיתה בעלת השפעה בקנה מידה עצום, כמסופר נפלאות מתורתה, פקפקה בקביעת חז"ל ואף הוסיפה בתוך הספר שלה על מה שאמרו חכמים נשים דעתן קלות, את המילים `חוץ מברוריה` כמסופר בספר שלשלת הקבלה, ולכן מצא רבי מאיר לנכון ללמד אותה לקח שאין יוצא מן הכלל ודברי חז"ל אמיתיים בכל מקרה. והיה זה לימוד חשוב גם בנוגע לאיסור חז"ל שאין לאשה ללמוד תורה שבעל פה מה שלא נוגע לה, מכיון שהדבר יכול להביא אותה לידי עבירה, וכמו שהוכח מסופה של ברוריה, שהיתה לומדת שלש מאות הלכות משלש מאות רבנים ביום אחד. ג. ברוריה, נטרפה דעתה מגודל הבושה מבעלה רבי מאיר, וזה הביא אותה לשולח יד בנפשה, ולא היה זה התאבדות לדעת, אלא התאבדות שלא לדעת.

ויש חלק בעולם הבא לאדם כזה. ד. ובפרט, וזה העיקר, בכתבי הרמ"ע מפאנו [ספר גלגולי נשמות - אות ב] מבואר שברוריה היתה גלגול של בת שבע אשת דוד, וכמו שהיתה מחנכת ומלמדת לבנה שלמה ומזהירה אותו על דרכי התורה, כך היתה ברוריה מלמדת את התלמידים, ונתפתתה לתלמיד אחד, שאותו תלמיד היה נפש אוריה בעלה הראשון, והיה להם שייכות מעט, והיא היתה סיבת מותו של אוריה אז, ועתה הוא היה סיבת מיתתה, ולכן באה בגלגולה כברוריה על תיקונה בשלימות. וכך הרבה ממה שמבואר בתנ"ך ואצל חז"ל אי אפשר להבין ולקלוט ללא ידיעה בחכמת הגלגולים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה