שאל את הרב - כללי

בן אדם שהיה דתי וחזר בשאלה, האם העוון שלו יותר גדול מבן אדם שנולד חילוני ונשאר חילוני?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! יש לי כמה שאלות: א. בן אדם שהיה דתי וחזר בשאלה, האם העוון שלו יותר גדול מבן אדם שנולד חילוני ונשאר חילוני או שעוונו של החילוני יותר גדול? ב. יש לי חבר שלומד בישיבה שחורה. השאלה שלי היא למה בישיבות לא לומדים תנ´ך תכלס! למה לומדים רק גמרא כל היום ולא לומדים מהמקור הראשוני? ג. ועוד שאלה אחרונה ברשותך! בהרבה מקומות ראיתי שקיום המצווה לא תלוי רק בכוונה לעשות את המצווה אלא גם בדקדוק של המצווה. אז רציתי לשאול אם נניח אדם מניח בלי ידיעתו תפילין פסול כל יום האם זו ברכה לבטלה והמצווה אינה מתקיימת? וגם בקריאת שמע רשום שאם האדם אינו מדקדק במילים הוא אינו יוצא ידי חובה, אבל למה? הרי העיקר הכוונה! תודה רבה לכולם!! אשרי מי שגדול בתורה ועושה נחת ליוצרו!!

תשובה

שלום רב לך אמנון היקר!

א.בעיקרון אכן מי שלמד ופירש גדול עוונו ממי שמעולם לא למד, אולם בדרך כלל אדם שהיה דתי וחזר בשאלה, מעולם לא היה דתי במובן הנכון של המילה.

ב.בישיבות מקנים את עיקרי דפוסי הלימוד, שהם נקנים על לימוד בעיון התלמוד,  וכשאדם שולט טוב בעיקרי הדברים ממילא קל לו להוסיף מעצמו את שאר המקצועות והערכים כתנ"ך וכו´.

ג.ובכן אדם המניח תפילין פסולות ברכתו לבטלה, והטעם לכך לפי שעיקר קיום המצוות אינה הכוונה אלא פעולת המצוה כפי שהקב"ה צוה אותנו ובלי זה אין התחלה לכלום, לאחר שאדם מקיים את המצוה בפועל כתיקונה הוא יכול ליצוק לתוכה את הכוונה הנכונה והראויה כל אחד לפי דרגתו.

בברכה,

פנחס הלוי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה