שאל את הרב - כללי

סתירה???

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראיתי שיש כביכול סתירות שאי אפשר להסביר לפי הפשט והייתי רוצה שתבאר לי אותם כמו למשל:סיפור הבריאה הכפול של האדם. בפרק א" הם נבראו כאחד זכר ונקבה, ואילו בפרק ב" האישה נבראה מן הצלע של הגבר אחריו,בתיבת נח- במקום אחד כתוב כי לתיבה נכנסו שניים שניים זכר ונקבה ואילו במקום אחר כתוב ששבע בהמות טהורות נכנסו וגם כתוב בבראשית עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הנשה´ (ספר בראשית לב, לב) מי היו בני ישראל בתקופתו של יעקב, ומתי הוא ´היום הזה´ המתואר בפסוק? נ.ב אפשר להחזיר לי תשובה במייל ולא להראות את השאלה באתר?

תשובה

שלום וברכה

א. משמעות בריאתם כאחד, ומאידך בריאת האשה מהצלע, הינו נושא לדיון אצל חז"ל וכך נאמר בתלמוד בבלי מסכת עירובין שמתחילה נבראו כיחידה אחת, גוף בעל שני פנים מפנים ומאחור, ואחר כך ננסרו זה מזה, וזהו פרשת לקיחת הצלע שפירושו בלשון הקודש `צד`, [ולא צלע מלשון `צלעות` שזהו רק בלשון הקודש של המשנה, אבל לא בתנ"ך], שהקב"ה כרת את הצד הנקבי מהחלק הזכרי והעמיד אותה כשלעצמה.

ב. החיות בתיבת נח, בכללות נכנסו שניים שניים מכל מין החי, הוראה מיוחדת נאמרה בנוגע לבהמות וחיות הטהורים לאכילה ע"פ התורה שמהם יכניסו לתיבה שבעה שבעה [אף שאז עדיין לא ניתנה התורה מ"מ נאמרה ההוראה על פי מה שיתחדש במתן תורה], יש להבחין כי ההוראה הכללית להכניס שניים מכל מין החי נאמרה מאה ועשרים שנה לפני המבול, כשניתנה ההוראה להתחיל בבניית תיבת ההצלה, שאז נאמרה לו בכללות המטרה ואת היעדים של התיבה, רק בסמיכות לאירוע המבול נאמרה ההוראה הפרטית שמהמינם הטהורים יכניסו שבע. אינני יודע מה כאן הסתירה, אפי` לכאורה.

ג. משה רבינו כתב את כל התורה מפי ה´ אליו בשנת האבעים לצאת בני ישראל מארץ מצרים, ממש לפני מותו, ואז כתב תוך כדי הרצאת עניין נשיית גידו יעקב, כי על כן נצטוו בני ישראל שלא לאכול מגיד הנשה, לזכר מה שהיה עם יעקב אביהם. ויש במשמעות עד היום הזה עד יומו של משה רבינו כשכתב את התורה, ולבטל משמעות שהיה אפשר להבין לולי שכתב כך שהיה זה נוהג של בניו של יעקב בלבד, ולכן בא לומר שאיסור גיד הנשה היא מצוה קבועה לדורות. 

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה