שאל את הרב - כללי

מהו החודש העברי הראשון של העם היהודי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב...שאלתי היא מהו החודש העברי הראשון של העם היהודי כי הרי מה שידוע לנו שתשרי הוא ראש השנה אבל בתורה מוזכר שניסן הוא החודש הראשון...אודה לך אם תבאר לי את הנושא. שאלתי השנייה היא מה אני מברך על מיץ ענבים רגיל ברכת ´הגפן´ או ברכת ´שהכל´? וכאשר אני מברך על מאכל מסויים או על שתייה עד מתי הברכה בתוקף?אם עבר זמן מסויים האם צריך לברך שוב?או למשל בירכתי על שתייה ואז יצאתי מהאזור וחזרתי אחר כמה דקות האם צריך לברך שוב?ואם כן מהו גדר האזור שהברכה עדיין ´תופסת´?תודה מראש ומצטער אם הגזמתי עם השאלות...

תשובה

שלום לך עופר היקר!

1.חודש תשרי הוא ראש השנה לגבי כך שהקב"ה דן אז את כל העולם למשך השנה, ומכל מקום בתורה החודשים מנויים לפי יציאת מצרים ולכן חודש ניסן נחשב לגבי זה החודש הראשון.

2.על מיץ ענבים מברכים בורא פרי הגפן.

3.על אכילת פת מברכים ברכהמ"ז עד 72 דק` או עד שעדיין שבעים, וכן על פירות עד שמרגישים עדיין שובע, על משקאות לאחר 15 דק` כבר אין לברך ברכה אחרונה, אולם יש לציין שכל השיעורים הללו אמורים רק לגבי ברכה אחרונה, אבל ברכה ראשונה אינך צריך לברך שוב בכל מקרה שאתה רוצה לאכול שוב גם לאחר שיעור זמן הנ"ל.

4.יציאה מהבית באכילת פירות ירקות משקאות, [ולבני עדות המזרח הנהוגים עפ"י הוראות מרן הב"י] גם באכילת פת, מצריכה שוב ברכה ראשונה כשרוצה לאכול בחוץ לבית, או אפי` לאחר שחזר הביתה.

בהצלחה רבה

פנחס הלוי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה