שאל את הרב - כללי

ייסורים של אהבה טובים?

  • ה' טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, שמעתי את השיעור של הרב זמיר על מסכת ברכות דף ה' וזה גורם לי בלבול כבר יומיים.כתוב שם שמי שמתקרב לה' ה' יביא לו ייסורים של אהבה.את אשר יאהב ה' יוכיח.השאלות: כתוב בגמרא שגם התנאים אמרו לא רוצים ייסורים ולא שכרם, סימן שלא טוב להם בטח לנו ואם זה באמת טוב איך לא רצו? זה גורם לי ירידה ברוחניות שאני מפחד שאם אתקרב לה' יהיה לי ייסורים ח"ו ואפילו של אהבה ואולי למשפחה חס ושלום ואני לא רוצה.אני מבולבל. אודה לעזרה להבנת העניין

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ייסורים של אהבה - אין הקב"ה נותן אלא רק לאנשים בדרגה מאוד מאוד גבוהה שחושקים בייסורים אלה ומבינים את גודל התועלת שבהם! כי צדיקים כאברהם אבינו ורבי עקיבא היו בדרגה שבה הם הבינו את טובתם של הייסורים, וחשקו בהם. וה' רומם אותם בהתאם לשאיפתם וחכמתם הרוחנית.
 
מה שאין כן אנשים בדרגה שלנו - שיש לנו די והותר לכפר על חטאים ועוונות שלנו...
 
התנאים שאמרו שאינם רוצים ייסורים - אמרו זאת מתוך ענווה, כי הם לא רצו להשוות את עצמם לצדיקים הגדולים שביקשו את הייסורים.
 

עלינו לזכור שרחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים". צא ולמד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. כל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער. הקב"ה נוהג איתנו ברחמים רבים, כל איש לפי דרגתו.

 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה